Leena Luostarinen: Tiikerinpiirtäjä

Helsingin Taidehalli 12.1.–3.3.2013

Suomen Taideyhdistys tuottaa Helsingin Taidehalliin Leena Luostarisen (s. 1949) mittavan retrospektiivisen taidenäyttelyn, jossa kartoitetaan Luostarisen pitkää uraa aina 1970-luvun läpimurtoteoksista nykypäivän tuotantoon. Näyttely nähdään myös Joensuun taidemuseossa ja Etelä-Karjalan taidemuseossa Lappeenrannassa.

Leena Luostarinen kuuluu siihen uusekspressionistiseen maalaripolveen, joka 1970-luvun lopulla näytti, että puheet maalauksen kuolemasta olivat jälleen kerran ennenaikaisia. Luostarisen ensimmäinen yksityisnäyttely oli vuonna 1973, ja siitä lähtien hän on järisyttänyt suomalaisen taideyleisön kokemuksia voimakkailla, värikylläisillä ja usein myös salaperäisen symbolisilla maalauksillaan. Monet muistavat hänet kissapedoista, iibis-linnuista, sfinkseistä sekä niiden taustalla värisevistä fantasiamaisemista, joiden tunneviritys on vaihdellut hurjista värileikeistä vähäeleisempiin ja harmonisiin tunnelmiin.

Suomen Taideyhdistys kokoaa näyttelyyn keskeisen valikoiman Luostarisen tunnetuinta ja rakastetuinta tuotantoa, mutta mukana on myös yllätyksiä ja vähemmän tunnettuja sekä tuoreita töitä.

Näyttelyn kuraattori on taidekriitikko Otso Kantokorpi.

Näyttelyn yhteydessä Suomen Taideyhdistys julkaisee Leena Luostarisen taiteilijanurasta kirjan, jonka kirjoittajina ovat taidehistorioitsija ja kriitikko Marja-Terttu Kivirinta sekä Otso Kantokorpi.

LEENA LUOSTARINEN – TIIKERINPIIRTÄJÄ
Toim. Otso Kantokorpi, Päivi Karttunen, Pirkko Tuukkanen. Tekstit: Otso Kantokorpi, Marja-Terttu Kivirinta, Lasse Saarinen. Julkaisija: Suomen Taideyhdistys. Suomi, ruotsi, englanti. 158 s. Kovakantinen. Kariston kirjapaino Oy, Hämeenlinna, 2013. ISBN 978-952-99260-6-0

Leena Luostarinen: Sfinksi/Sfinx/Sphinx, 2004
Leena Luostarinen: Sfinksi, 2004, öljy kankaalle, 195 x 166 cm, yksityiskokoelma