Suomen Taideyhdistys jakaa vuosittain kolmetoista merkittävää taidepalkintoa (Dukaattipalkinto, tunnustuspalkinto, kirjallisuuspalkinto ja kymmenen William Thuring -palkintoa) sekä apurahoja nuorille taiteilijoille ja kuvataidearvostelijoille. Yhdistys tukee myös säännöllisesti erilaisia taideprojekteja eri puolilla Suomea.

PALKINNOT JA APURAHAT 2016

Nuoren taiteilijan Dukaattipalkinnon, joka on yhdistyksen palkinnoista perinteikkäin ja merkittävin, sai kuvataiteilija Nestori Syrjälä. Vuonna 1858 perustettu palkinto myönnetään enintään 35-vuotiaalle taiteilijalle erityisestä ansiosta. Varttuneen taiteilijan tunnustuspalkinto myönnettiin taidemaalari Sinikka Tuomiselle kunnianosoituksena hienosta urasta. William Thuringin säätiön palkinnoista 35–45-vuotiaille kuvataiteilijoille pääpalkinnon sai installaatiotaidetta tekevä Heini Aho. Yhdeksän nimikkopalkinnon saajaa olivat Paavo Halonen, Olli Keränen, Robin Lindqvist, Sari Palosaari, Outi Pieski, Jenni Rope, Hans Rosenström, Hanna Saarikoski ja Samppa Törmälehto. Kirjallisuuspalkinto myönnettiin kuvataidearvostelija Sini Monoselle tekstistä kirjaan Minna Långström & Sini Mononen: Sulaminen – Att smälta – To Melt (Poesia, 2016). Lisäksi neljä kirjaa sai kunniamaininnan.

Palkintojen ohella Taideyhdistys jakoi tänään myös apurahoja nuorille taiteilijoille ja taidekriitikoille. Palkintojen yhteissumma oli 108 500 € ja apurahojen yhteissumma 190 000 €.

DUKAATTIPALKINTO 16 000 €
Kuvataiteilija Nestori Syrjälä (s. 1983, Eura), Helsinki
Nestori Syrjälä on monipuolinen ja useita eri medioita käyttävä taiteilija, joka tutkii töissään ekologisia ja poliittisia teemoja. Etenkin ihmisen ja ympäristön välinen suhde sekä ihmisen toiminnan aikaansaamat muutokset luonnossa nousevat painokkaasti esille. Vakaviin aiheisiin yhdistyy kuitenkin aina myös huumoria. Teosten yhteiskunnallinen kantaaottavuus ei ole totisen saarnaavaa, vaan yllättävää, oivaltavaa ja jopa runollista. Käsitteellisyydestään huolimatta teokset ovat helposti lähestyttäviä: katsojalta ei vaadita teoreettista taustatietoa teoksen ymmärtämiseen, vaan mielikuvat syntyvät luontevasti. Nestori Syrjälä on valmistunut Kuvataideakatemiasta vuonna 2009. Sitä ennen hän on opiskellut myös Ruotsin kuninkaallisessa taidekorkeakoulussa Tukholmassa. Hän on Mustarinda-seuran aktiivinen jäsen.

Nestori Syrjälä: Running Man, 2016–2017, julkinen teos

TUNNUSTUSPALKINTO 10 000 €
Taidemaalari Sinikka Tuominen (s. 1947, Oulu), Oulu

Sinikka Tuomisen maalaustaide on aivan omanlaistaan ja ainutlaatuista. Katsoja saattaa nähdä abstrakteissa maalauksissa aiheita luonnosta tai mikroskooppisesta maailmasta, mutta pohjimmiltaan teosten aiheena on silkka värin ja muodon runsaus täynnä lukemattomia pikkutarkkoja yksityiskohtia, sävyjä ja vivahteita. Vaikutelma on iloinen, keveä ja pitsimäisen koristeellinen, mutta kauneuden lisäksi teoksissa on voimaa. Sinikka Tuomisen rohkeus omaan ajatteluun ja ilmaisuun taidekentän valtavirroista riippumatta vaikuttaa rohkaisevalla tavalla aina uusiin maalarisukupolviin. Sinikka Tuominen on valmistunut Suomen Taideakatemian koulusta vuonna 1974. Hän on saanut Suomi-palkinnon vuonna 1995 ja ollut Ars Fennica -palkintoehdokkaana vuonna 1996. Hän siirtyi maalaustaiteessaan abstraktiin ilmaisuun 1980-luvun lopulla.

Sinikka Tuominen: Ruusupenkki, 2013

Sinikka Tuominen: Ruusupenkki, 2013, akryyli kankaalle, 150 x 120 cm. Kuva: Jussi Tiainen

WILLIAM THURING -PÄÄPALKINTO 14 000 €
Kuvataiteilija Heini Aho (s. 1979, Turku), Turku

Kuvataiteilija Heini Aho on tilallisten installaatioiden ja videon taituri. Hän onnistuu rikastamaan arjen tavalliset asiat niin että katsomme niitä uudella tavalla.

Heini Aho: Playing with the Dragon, 2015, installaatio

WILLIAM THURING -NIMIKKOPALKINNOT 9 kpl à 6 500 €

Paavo Halonen (s. 1974, Enonkoski), Helsinki / tilateokset ja veistokset luonnonmateriaaleista
Olli Keränen (s. 1979, Helsinki), Helsinki / kuvanveisto, video
Robin Lindqvist (s. 1979, Ystad, Ruotsi), Helsinki / maalaus
Sari Palosaari (s. 1975, Kemi), Helsinki / kuvanveisto, mediataide
Outi Pieski (s. 1973, Helsinki), Utsjoki ja Helsinki / maalaus, installaatio
Jenni Rope (s. 1977, Lahti), Helsinki / maalaus, kuvanveisto, kuvitus, animaatio
Hans Rosenström (s. 1978, Lohja), Tukholma / installaatio
Hanna Saarikoski (s. 1978, Kannus), Somerniemi / maalaus, installaatio, video, performanssi
Samppa Törmälehto (s. 1977, Rauma), Helsinki / maalaus

KIRJALLISUUSPALKINTO 10 000 €
Sini Monoselle tekstistä kirjaan Minna Långström & Sini Mononen: Sulaminen / Att smälta / To Melt (Poesia, 2016)

Suomen Taideyhdistyksen kirjallisuuspalkinto myönnetään vuonna 2016 arvostelija Sini Monoselle (s. 1981). Hänellä on kyky pohtia taideteoksia esimerkillisellä tavalla. Monosen kirjoittajan tunnusmerkkinä on kyky tarkastella teoksia kielellä, joka on kaikkien ymmärrettävissä niin kokijana kuin tutkijanakin. Sini Mononen uskaltaa kertoa omista tuntemuksistaan ja päätelmistään, mikä herättää lukijan omat tunteet ja ajatukset.

Kirja Sulaminen on Sini Monosen syvä analyysi ja tulkinta Minna Långströmin samannimisen videoteoksen kuvallisista ja äänellisistä ajatuksista. Nuori arvostelija kirjoittaa liikkuvasta kuvasta ja äänestä intohimoisesti. Mononen toimii kriitikon parhailla ominaisuuksilla kirjoittajana jättäen tilaa myös katsojan tulkinnoille. Sulaminen osoittaa, kuinka kriitikon teksti nivoutuu taiteilijan teokseen luonnollisella tavalla. Kustantaja Osuuskunta Poesia.

Voittajan lisäksi kirjallisuuslautakunta haluaa huomioida neljä hienoa taidekirjaa

Rut Brykin loisteliaassa näyttelyluettelossa Rut Bryk – Elämän taide taiteilijan teokset avautuvat Harri Kalhan ymmärrettävällä, mutta analyyttisellä tekstillä. Kalha luo taianomaisen maailman taiteilijan säilyneestä aineistosta. Toisaalta kirjoittaja paljastaa oman herkkyytensä ja mahdollisuutensa epäonnistua suuressa tehtävässään. Toisaalta hän kertoo mukaansatempaavasti ja samalla asiantuntevasti taiteilijasta, joka varjeli teoksiaan sanoilta. Kustantaja Espoon modernin taiteen museo EMMA.

Otto Karvosen teoksia esittelevässä Please act like nothing happened. (Ole kuin mitään ei tapahtuisi)
-kirjassa on ajankohtaisia ja samalla huumorin keinoin vakavasti kantaa ottavia teoksia esimerkiksi muukalaisuudesta. Ne pakottavat lukijaa miettimään omaa asennettaan ajankohtaisiin aiheisiin. Kirjassa teoksia avataan taiteilijan haastattelussa ja selventävissä teksteissä. Omakustanne. Julkaisua ovat tukeneet Frame ja Taiteen edistämiskeskus.

Jyrki Siukonen kertoo kirjassaan Tapaus Avantgarde Venäjän ja Neuvostoliiton taiteen ja kulttuurin kukoistusajasta ja nostaa esiin vähän käsitellyn aiheen tämän ajan taiteen väärentämisestä. Satiirin sävyin Siukonen pohtii, miten on mahdollista esittää kehnosti tehtyjä väärennöksiä Suomessa sen johtamatta rangaistuksiin. Siukonen arvostelee rohkeasti taideinstituution toimintaa. Kustantaja Kustannus Oy Taide.

Niina Lehtonen Braunin kirja These Foolish Things Remind Me of You kuvaa arjen sattumuksia ja yksityiskohtia akvarelleissa ja kuvakollaaseissa. Teos on yhtä aikaa leikkisä ja surumielinen. Se osoittaa kiinnostavalla tavalla, kuinka teokset itsessään tuottavat lukijassa kirjallisia ajatuksia. Kirjoitus muodostaa osan teoksia niiden kertoessa tarinoitaan omalla kuvallisella voimallaan. Kustantaja Kerber Verlag, Saksa.

NUORTEN TAITEILIJOIDEN APURAHAT 180 000 €

Kolmekymmentä nuorta, enintään 35-vuotiasta taiteilijaa sai kukin 6 000 euron suuruisen apurahan. Tänä vuonna apurahahakemuksia tuli 238 kpl (2015: 241 kpl). Taiteilijoiden kansainvälisyys on selvästi lisääntynyt. Suurin osa taiteilijoista työskentelee useammalla kuin yhdellä tekniikalla. Maalaus on edelleen eniten käytetty media, mutta esimerkiksi videotaiteen ja animaation osuus on kasvanut.

1. ANDERSSON Timo (s. 1989, Jyväskylä), Helsinki / maalaus, kuvanveisto, multimedia
2. AUSKALNYTE Roma (s. 1988, Liettua), Vantaa / taidegrafiikka, performanssi
3. CZYŻYK Monika (s. 1989 Kielce, Puola), Helsinki / liikkuva kuva, linssipohjaiset tekniikat
4. ENGESTRÖM Tatu (s. 1984, Helsinki), Helsinki / teksti, ääni, valokuva, installaatio, video
5. ERIKSSON Kaisa (s. 1980, Vaasa), Barösund / piirustus, sekatekniikka, installaatio
6. GEAGEA Noora (s. 1981, Helsinki), Helsinki / valokuva, video, filmi
7. HIRSIAHO Päivi (s. 1987, Jyväskylä), Jyväskylä / animaatio, valokuva, piirustus, maalaus, ääni
8. JÄRVI Anne (s. 1988, Rauma), Tampere / piirustus, animaatio, tekstiiliveisto
9. KAHRA Hilda (s. 1985, Trollhättan, Ruotsi), Turku / performanssi, video, maalaus, piirustus
10. KASSINEN Saija (s. 1983, Kemi), Helsinki / liikkuva kuva, installaatio, elävä taide
11. KILJUNEN Anna (s. 1983, Lappeenranta), New York / maalaus, sekatekniikka
12. KNAPPE Anna (s. 1982, Helsinki), Espoo / video, valokuva, installaatio
13. KOITILA Ida (s. 1983, Borås, Ruotsi), Helsinki / kuvanveisto
14. KOIVISTO Outi (s. 1982 Oulu), Helsinki / piirustus, taidegrafiikka
15. LAUKKANEN Laura (s. 1984, Imatra), Tampere / installaatio
16. LEHMUSRUUSU Teemu (s. 1981, Helsinki), Helsinki / installaatio, mediataide, valokuva
17. LEHTOLA Toni (s. 1981, Seinäjoki), Pori / kuvanveisto (elektromekaaniset veistokset)
18. LINNA Meri (s. 1982, Helsinki), Helsinki / osallistava taide, performanssi, multimedia, kuvanveisto
19. MERIMAA Arttu (s. 1983, Pori), Helsinki / liikkuva kuva, installaatio
20. MUSTONEN Maarit (s. 1986, Vantaa), Helsinki / valokuva, installaatio, runous, esitystaide
21. NELIMARKKA Josefina (s. 1982, Helsinki), Helsinki / maalaus, teksti, liikkuva kuva, installaatio
22. NYKÄNEN Jussi (s. 1985, Pieksämäki), Imatra / taidegrafiikka
23. NYYSSÖLÄ Antti (s. 1982, Helsinki), Helsinki / maalaus, piirustus, kuvanveisto, taiteilijakirjat, sekatekniikka
24. PALOMÄKI Nelli (s. 1981, Forssa), Isnäs / valokuva, video
25. PIISPA Saara (s. 1985, Tampere), Porvoo / maalaus + muu
26. SCHRODERUS Noora (s. 1982, Pirkkala), Salo / kuvanveisto
27. SINERVO Mikko (s. 1981, Helsinki), Helsinki / valokuva, installaatio
28. TOLONEN Oskari (s. 1982, Tampere), Tampere / piirustus, maalaus, kuvanveisto, grafiikka, video, digitaalinen kuva
29. WIŚNIEWSKA Bogna Luiza (s. 1988, Wrocław, Puola), Helsinki / maalaus, installaatio
30. YLI-VAKKURI Eero (s. 1981, Helsinki), Helsinki / performanssi, mediataide

EDVARD RICHTER -APURAHAT 10 000 €

Kuvataidearvostelijoille suunnattujen matka-apurahojen tarkoituksena on mahdollistaa tutustuminen ajankohtaiseen kansainväliseen kuvataiteeseen ulkomailla. Kokonaissumma, 10 000 euroa, jaettiin tänä vuonna kolmentoista arvostelijan kesken.

1. ARKKO Mira (s. 1983), Hämeenlinna / 1 000 € / Suur-Tokio
2. GRANBACKA Camilla (s. 1972), Porvoo / 800 € / Venetsian biennaali
3. HAIKALA Eeva-Mari (s. 1974), Helsinki / 500 € / Venetsian biennaali
4. HELENIUS Elisa (s. 1981), Helsinki / 550 € / Venetsian biennaali
5. HÄNNINEN Ville (s. 1976), Helsinki / 550 € / Angoulêmen sarjakuvafestivaali
6. MATIKAINEN Katja (s. 1976) Tampere / 800 € / Belgia
7. MONONEN Sini (s. 1981), Helsinki / 800 € / Kasselin Documenta
8. NIEMI Maaria (s. 1968), Tampere / 850 € / Kasselin Documenta/Venetsian biennaali
9. OLLIKAINEN Maria (s. 1975), Helsinki / 800 € / Art Basel ja Lausanne
10. PASANEN Anu (s. 1983), Turku / 800 € / Belgia/Ruotsi/Iso-Britannia
11. RASTAS Perttu (s. 1952), Helsinki / 1000 € / Yhdysvallat/Kanada
12. SORJONEN Olli (s. 1981), Joensuu / 800 € / Kasselin Documenta
13. SYRÉN Essi (s. 1985), Helsinki / 750 € / Kasselin Documenta/Berliini

Vuosittain jaettavista palkinnoista ja apurahoista päättää Suomen Taideyhdistyksen johtokunta lautakuntien ehdotusten pohjalta.

Suomen Taideyhdistyksen apuraha- ja palkintolautakunta tekee ehdotuksen Dukaattipalkinnosta, tunnustuspalkinnosta ja nuorten taiteilijoiden apurahoista. Vuoden 2016 lautakunnassa työskentelivät kuvataiteilija Antti Tanttu (puheenjohtaja), kuvataiteilija Susanne Gottberg, tutkija, taidehistorioitsija Hanna Johansson, kuvataiteilija Vesa-Pekka Rannikko ja FM Pessi Rautio.

Kirjallisuuslautakunta tekee ehdotuksen kirjallisuuspalkinnosta ja Edvard Richter -apurahoista. Tänä vuonna lautakuntaan kuuluivat taiteilija Johanna Lecklin, arvostelija Heikki Kastemaa ja puheenjohtajana arvostelija Asko Mäkelä.

William Thuring -palkinnoista ehdotuksen tekevät puheenjohtaja Lasse Saarinen ja varapuheenjohtaja Päivi Karttunen.