Nestori Syrjälä: Latourian Litany (plate 20 kg), 2015, veistos/skulptur/sculpture

Vuonna 1858 perustettu Dukaattipalkinto on Suomen vanhin taidepalkinto, jonka Taideyhdistys myöntää vuosittain erityisestä ansiosta nuorelle, enintään 35-vuotiaalle kuvataiteilijalle. Dukaattipalkinto on yhdistyksen palkinnoista perinteikkäin ja merkittävin.

Nestori Syrjälä. Kuva: Patrik Rastenberger

DUKAATTIPALKINTO 16 000 €
Kuvataiteilija Nestori Syrjälä (s. 1983, Eura), Helsinki

Nestori Syrjälä on monipuolinen ja useita eri medioita käyttävä taiteilija, joka tutkii töissään ekologisia ja poliittisia teemoja. Etenkin ihmisen ja ympäristön välinen suhde sekä ihmisen toiminnan aikaansaamat muutokset luonnossa nousevat painokkaasti esille. Vakaviin aiheisiin yhdistyy kuitenkin aina myös huumoria. Teosten yhteiskunnallinen kantaaottavuus ei ole totisen saarnaavaa, vaan yllättävää, oivaltavaa ja jopa runollista. Käsitteellisyydestään huolimatta teokset ovat helposti lähestyttäviä: katsojalta ei vaadita teoreettista taustatietoa teoksen ymmärtämiseen, vaan mielikuvat syntyvät luontevasti.

Nestori Syrjälä on valmistunut Kuvataideakatemiasta vuonna 2009. Sitä ennen hän on opiskellut myös Ruotsin kuninkaallisessa taidekorkeakoulussa Tukholmassa. Hän on Mustarinda-seuran aktiivinen jäsen.

Nestori Syrjälä: Running Man, 2016–2017, julkinen teos

Dukaattipalkinnon historia on pitkälle suomalaisen kuvataiteen historiaa: ensimmäisiä dukaattipalkinnonsaajia olivat mm. Victoria Åberg (1861), Fredrik Ahlstedt (1969) ja Albert Edelfelt (1872). Fanny Churberg ja Helene Schjerfbeck saivat molemmat palkinnon vuonna 1879.

DUKAATTIPALKINNOT 2000-LUVULLA

2015: Tuomo Rainio (s. 1983)
2014: Alma Heikkilä (s. 1984)
2013: Riikka Kuoppala (s. 1980)
2012: Maija Luutonen (s. 1978)
2011: Hans Rosenström (s. 1982)
2010: Leena Nio (s. 1982)
2009: Petri Eskelinen (s. 1975)
2008: Terike Haapoja (s. 1974)
2007: Mari Sunna (s. 1972)
2006: Pauliina Turakka Purhonen (s. 1971)
2005: Tea Mäkipää (s. 1973)
2004: Minna Jatkola (s. 1974)
2003: Vesa-Pekka Rannikko (s. 1968)
2002: Viggo Wallensköld (s. 1969)
2001: Paavo Paunu (s. 1965)

Palkinnoista päättää Suomen Taideyhdistyksen johtokunta palkintolautakunnan ehdotuksen pohjalta. Vuonna 2014 palkintolautakuntaan ovat kuuluneet taiteilija Antti Tanttu (puheenjohtaja), taiteilija Susanne Gottberg, tutkija, taidehistorioitsija Hanna Johansson, taiteilija Vesa-Pekka Rannikko ja toimittaja Pessi Rautio.