KIRJALLISUUSPALKINTO 2016
Sini Monoselle tekstistä kirjaan Minna Långström & Sini Mononen: Sulaminen / Att smälta / To Melt (Poesia, 2016)

Suomen Taideyhdistyksen kirjallisuuspalkinto myönnetään vuonna 2016 arvostelija Sini Monoselle (s. 1981). Hänellä on kyky pohtia taideteoksia esimerkillisellä tavalla. Monosen kirjoittajan tunnusmerkkinä on kyky tarkastella teoksia kielellä, joka on kaikkien ymmärrettävissä niin kokijana kuin tutkijanakin. Sini Mononen uskaltaa kertoa omista tuntemuksistaan ja päätelmistään, mikä herättää lukijan omat tunteet ja ajatukset.

Kirja Sulaminen on Sini Monosen syvä analyysi ja tulkinta Minna Långströmin samannimisen videoteoksen kuvallisista ja äänellisistä ajatuksista. Nuori arvostelija kirjoittaa liikkuvasta kuvasta ja äänestä intohimoisesti. Mononen toimii kriitikon parhailla ominaisuuksilla kirjoittajana jättäen tilaa myös katsojan tulkinnoille. Sulaminen osoittaa, kuinka kriitikon teksti nivoutuu taiteilijan teokseen luonnollisella tavalla. Kustantaja Osuuskunta Poesia.

Sini Mononen. Kuva: Patrik Rastenberger

Voittajan lisäksi kirjallisuuslautakunta haluaa huomioida neljä hienoa taidekirjaa

Rut Brykin loisteliaassa näyttelyluettelossa Rut Bryk – Elämän taide taiteilijan teokset avautuvat Harri Kalhan ymmärrettävällä, mutta analyyttisellä tekstillä. Kalha luo taianomaisen maailman taiteilijan säilyneestä aineistosta. Toisaalta kirjoittaja paljastaa oman herkkyytensä ja mahdollisuutensa epäonnistua suuressa tehtävässään. Toisaalta hän kertoo mukaansatempaavasti ja samalla asiantuntevasti taiteilijasta, joka varjeli teoksiaan sanoilta. Kustantaja Espoon modernin taiteen museo EMMA.

Otto Karvosen teoksia esittelevässä Please act like nothing happened. (Ole kuin mitään ei tapahtuisi) -kirjassa on ajankohtaisia ja samalla huumorin keinoin vakavasti kantaa ottavia teoksia esimerkiksi muukalaisuudesta. Ne pakottavat lukijaa miettimään omaa asennettaan ajankohtaisiin aiheisiin. Kirjassa teoksia avataan taiteilijan haastattelussa ja selventävissä teksteissä. Omakustanne. Julkaisua ovat tukeneet Frame ja Taiteen edistämiskeskus.

Jyrki Siukonen kertoo kirjassaan Tapaus Avantgarde Venäjän ja Neuvostoliiton taiteen ja kulttuurin kukoistusajasta ja nostaa esiin vähän käsitellyn aiheen tämän ajan taiteen väärentämisestä. Satiirin sävyin Siukonen pohtii, miten on mahdollista esittää kehnosti tehtyjä väärennöksiä Suomessa sen johtamatta rangaistuksiin. Siukonen arvostelee rohkeasti taideinstituution toimintaa. Kustantaja Kustannus Oy Taide.

Niina Lehtonen Braunin kirja These Foolish Things Remind Me of You kuvaa arjen sattumuksia ja yksityiskohtia akvarelleissa ja kuvakollaaseissa. Teos on yhtä aikaa leikkisä ja surumielinen. Se osoittaa kiinnostavalla tavalla, kuinka teokset itsessään tuottavat lukijassa kirjallisia ajatuksia. Kirjoitus muodostaa osan teoksia niiden kertoessa tarinoitaan omalla kuvallisella voimallaan. Kustantaja Kerber Verlag, Saksa.

Suomen Taideyhdistys myöntää joka vuosi palkinnon mielestään parhaalle kotimaiselle taidekirjalle. Taideyhdistyksen kirjallisuuspalkinnot osoitetaan kirjoittajille ja toimittajille teoksista, jotka merkittävällä tavalla ovat edistäneet suomalaista taidekirjallisuutta ja taiteen tuntemusta. Palkinnon arvo on 10 000 euroa. Palkinto jaetaan joulukuussa. Kilpailuun osallistuvia taidekirjojen kustantajia pyydetään lähettämään 2–3 arvostelukappaletta vuonna 2017 ilmestyvistä taidekirjoista 31.10.2017 mennessä osoitteeseen:

Suomen Taideyhdistys / Kirjallisuuslautakunta
c/o Helsingin Taidehalli
Nervanderinkatu 3
00100 Helsinki

Marras-joulukuussa ilmestyvät taidekirjat voivat osallistua seuraavan vuoden kirjallisuuskilpailuun.

Suomen Taideyhdistyksen kirjallisuuslautakunnan jäsenet vuonna 2016 ovat FL Asko Mäkelä (puheenjohtaja), kuvataidekriitikko Heikki Kastemaa ja kuvataiteilija Johanna Lecklin.