KIRJALLISUUSPALKINTO 2017 (10 000 €)
Ville Hänninen: Kirjan kasvot. Sata vuotta suomalaisia kirjankansia. (SKS, 2017)

Kirjoittaessaan Mauri Kunnaksen Koiramäen talon kansikuvasta (1980) Ville Hänninen toteaa: ”Ensimmäisistä Koiramäistä näkyy, että Kunnas on halunnut selvittää asiat itselleen. Parempaa tarinan innoittajaa ei ole.” Samaa voi sanoa Ville Hännisen kirjasta. Hän kertoo innostavasti Suomen historiasta, aate- ja kulttuurihistoriasta, taiteilijoista, tyyleistä ja taustoista kirjankansien kautta. Hän osoittaa, miten usein unohdettu kuvan historia on osa yhteistä muistiamme. Kirja on uusi näkökulma myös kirjojen ja kirjallisuuden historiaan.

KUNNIAMAININNAT

Suomen Taideyhdistyksen kirjallisuuslautakunta haluaa huomioida myös seuraavat neljä kirjaa ja julkaisusarjan kunniamaininnalla.

Sezgin Boynik (päätoim.): Rab-Rab: Journal of Political and Formal Inquiries in Art

Rab-Rab on kerran vuodessa ilmestyvä julkaisusarja, joka sisältää taideteoreettisten klassikkotekstien uudelleenjulkaisuja ja uusia klassikkoja. Jokainen Rab-Rab-julkaisusarjan numero tarjoaa laajan lukupaketin, joka kestää aikaa ja vaativaakin lukutapaa. Julkaisut tuovat yhteen taiteilijoiden, tutkijoiden ja filosofien tekstejä. Toisinaan lukijalle tarjoillaan huolellisesti punnittua filosofiaa, välillä puheenvuorot hakeutuvat yllättäviin asetelmiin tekstitaideteoksina. Rab-Rabin päätoimittaja Sezgin Boynik kuratoi julkaisussa korkeatasoista taidekeskustelua, joka etsii vertaistaan Suomen taidelehtikentässä.

Yrjö Sepänmaa, Liisa Heikkilä-Palo, Virpi Kaukio (toim.): Vihreä päänsärky (Maahenki, 2017)

Vihreä päänsärky lähestyy luonnon ja taiteen välistä suhdetta vihreän värin kautta. Yhdentoista kirjoituksen kokoelma tarkentaa katseen vihreyden eri puoliin: tuoksuun, sointiin, haptisuuteen, vihreän eri sävyihin. Vihreä päänsärky tarjoaa uusia lähestymistapoja maiseman, ympäristön ja taiteen tarkastelulle. Samalla teos kokoaa yhteen ekokriittistä nykytaidetta. Ritva Kovalaisen kuvatoimitus ja graafinen suunnittelu nousee tekstejä kommentoivasta tasosta omaksi itsenäiseksi, runolliseksi kokonaisuudekseen.

Jyrki Siukonen: Kaksi tornia. Kuvanveisto ja politiikka sosialistisen rakentamisen aikakaudella. (Taideyliopiston Kuvataideakatemia, 2016)

Jyrki Siukosen tutkimus kertoo kahdesta monumentista. Vladimir Tatlinin Luonnos Kolmannen internationaalin muistomerkiksi (1920) ja Vera Muhinan Työläinen ja kolhoosinainen (1937) heijastavat sosialistisen innostuksen vaihtumista Stalinin diktatuuriksi Neuvostoliitossa. Siukonen on tutkinut alkuperäisiä lähteitä ja rinnastaa kahden teoksen syntyä ja taustoja. Hän kirjoittaa oivaltavasti, joskus sarkastisesti avaten uusia näkökulmia aiheeseen, jota on Suomessa vähän tutkittu.

Teemu Mäki: Taiteen tehtävä. Esseitä. (Into Kustannus Oy, Latvia 2017)

Kuvataiteilija Teemu Mäki tunnetaan taitavana kirjoittajana. Hänen esseekokoelmansa Taiteen tehtävä pohtii taidetta nautintona, unohtamatta yhteiskunnallista ajattelua. Käsittelyssä on niin maailmankatsomus kuin ratkaisemattomat ongelmat ilmaston lämpenemistä myöten. Viisauden tavoittelu on aikanamme aliarvostettua. Mikäli kaikki pyrkisimme Mäen tapaan tietämään enemmän, voisi usko vähentyä. Tässä kriittisellä taiteella on tärkeä tehtävä. Kirjassa onkin mainio, lyhyt syväluotaus taiteelliseen tutkimukseen.

Mari Tossavainen: Emil Wikström. Kuvien veistäjä. (SKS, Riika 2016)

Mari Tossavaisen kirja kuvanveistäjä Emil Wikströmistä lähestyy taiteilijaelämäkertaa taiteilijan itseään koskevien pohdintojen kautta. Tossavainen on kartoittanut Wikströmin poikkeuksellisen laajan kirjeenvaihdon ja avaa sitä kautta näkymää 1900-luvun alun kulttuuriin laajemminkin. Tuona ajankohtana muotoutui Suomen itsenäisyys, jonka tavoitteiden kuvittajana Wikströmillä oli merkittävä osa.

Suomen Taideyhdistyksen kirjallisuuspalkinnot vuosina 1984–2017 on osoitettu kirjoittajille ja toimittajille teoksista, jotka merkittävällä tavalla ovat edistäneet suomalaista taidekirjallisuutta ja taiteen tuntemusta. Vuonna 2018 palkinto muuttuu taiteesta kirjoittavalle kriitikolle anomuksetta myönnettäväksi Edvard Richter -palkinnoksi.

Suomen Taideyhdistyksen kirjallisuuslautakunnan jäsenet vuonna 2017 ovat FL Asko Mäkelä (puheenjohtaja), taidekriitikko Heikki Kastemaa ja uutena jäsenenä taidekriitikko Sini Mononen.