VUODEN 2012 KIRJALLISUUSPALKINTO

Suomen Taideyhdistys on myöntänyt vuoden 2012 kirjallisuuspalkinnon teoksen Porrashuoneet – helsinkiläisten porrashuoneita 1800-luvulta 1940-luvulle (Helsingin kaupunginmuseo 2012) kuvatoimittajalle, FT Liisa Suvikummulle. Palkinto on suuruudeltaan 10 000 euroa.

Kirjallisuuspalkinto

Kirjallisuuslautakunnan perustelut:

Porrashuoneet esittelee kiinnostavalla tavalla julkista taidetta, arkkitehtuurin aarteita, joita suuri yleisö ei useinkaan pääse näkemään. Porrashuoneiden taide on Suomessa lyhyen ajanjakson tuote; helsinkiläisiin asuintaloihin sitä tehtiin suunnilleen 150 vuoden aikana.

Teos esittelee tähän päivään säilyneitä porrashuoneita, mutta siinä luodaan myös katse menneisyyteen. Porrashuoneet ovat osoitus siitä, miten taide aiemmin oli luonteva osa ihmisten arkea. Helsingin kaupunginmuseon valokuvaaja Juho Nurmi on kuvissaan onnistunut välittämään porrashuoneiden ainutlaatuisen tunnelman.

Kirjan materiaali on saatu Helsingin kaupunginmuseon projektin tuloksena; siinä inventoitiin 845 porrashuonetta. Näin ollen teoksella on myös tärkeä rakennussuojelullinen tehtävä. Porrashuoneet ovat tiloja kadun julkisuuden ja kodin yksityisyyden välissä. Ne kuvastavat paitsi rakennushistoriaa myös kaupungin sosiaalisia rakenteita.

Kuvatoimittaja, Helsingin yliopiston Euroopan historian dosentti Liisa Suvikumpu on kiteyttänyt aineistonsa luovalla tavalla. Hän on yhdistänyt tämän päivän todellisuuden menneen ajan dokumentaatioon, jonka kuvissa läsnä olevat ihmiset tekevät eläväksi.”

Suomen Taideyhdistyksen kirjallisuuslautakunnan jäsenet vuonna 2012 olivat FK Päivi Karttunen (puheenjohtaja), toimittaja Seppo Heiskanen ja kuvataidekriitikko Leena Kuumola.