Suomen Taideyhdistyksen kirjallisuuspalkinto, 10 000 €, myönnettiin vuonna 2013 FT, dosentti Harri Kalhalle (s. 1962) vuoden aikana julkaistuista kolmesta kirjasta: Birger Kaipiainen, Kokottien kultakausi — Belle Époquen mediatähdet modernin naiseuden kuvastimina ja Muodon vuoksi — Lasin ja keramiikan klassikot. Kaikki kirjat ovat Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran julkaisemia.

Harri Kalha: Birger Kaipiainen

Kirjallisuuslautakunnan perustelut:

Harri Kalha kirjoittaa aistikkaita tutkimusesseitä 1900-luvun alun pariisilaisesta naiskuvasta, lähimuotokuvan Birger Kaipiaisesta ja suomalaisen muotoilun klassikoista. Hänen kirjoituksensa perustuvat sivistyneeseen taide- ja kulttuurihistorialliseen tietoon ja näkemykseen. Kirjoittamisessa yhdistyvät tutkimuskohteen syvällinen tuntemus ja henkilökohtainen kokemus.

Harri Kalhalla on kertojan taito. Hänen tekstinsä lähtevät esineistä, kuvista ja niihin liittyvästä kulttuurista. Esineiden elämään soljuttautuminen kirjoittajan kanssa pitää lukijan otteessaan. Hyvin kirjoitettu tutkimus on ilo lukijalle. Harri Kalhan tekstit ovat vastaansanomattomia.

Kalha tuo tuoreita näkökulmia taidehistoriaan. Esseistinen tyyli viettelee lukijan pohtimaan kirjoittajan ajatuksia.

Harri Kalha: Kokottien kultakausi

Vuoden 2013 taidekirjasato oli runsas, monipuolinen ja tasokas. Suomen Taideyhdistyksen kirjallisuuslautakunta haluaa nostaa esiin muun muassa seuraavat teokset: Marja Kanervo (Kiasma), Timo Heino (Helsingin taidemuseo), Den osynliga damen — Rouva Näkymätön — The Invisible Lady (Amos Andersonin taidemuseo), Vaivaisukkojen paluu (Maahenki), Jan-Erik Andersson: Elämää lehdellä (Maahenki), Jari Tamminen: Häiriköt — Kulttuurihäirinnän aakkoset (Into Kustannus) sekä Kuvataideakatemian ansiokkaan julkaisutoiminnan.

Vuoden 2013 kirjallisuuslautakuntaan kuuluivat FK Päivi Karttunen (puheenjohtaja), kuvataidekriitikko Heikki Kastemaa ja FL Asko Mäkelä.

Harri Kalha: Muodon vuoksi