Vuoden 2014 kirjallisuuspalkinto, 10 000 euroa, on myönnetty valokuvataiteilija Heli Rekulalle (s. 1963 Helsingissä) teoksesta In Hemingway’s Garden / Hemingwayn puutarhassa (2014, Heli Rekula & Helsinki Contemporary).

Valinnallaan kirjallisuuslautakunta haluaa kiinnittää huomiota laadukkaisiin taiteilijakirjoihin, jotka jo itsessään ovat teoksia. Kirjallisuuslautakunnan perustelut:

Valokuvataiteilija Heli Rekulan (s. 1963) kirjaa Hemingwayn puutarhassa voi luonnehtia kuvataidekirjallisuuden kamarimusiikiksi. Vaatimattomassa, mutta kauniissa teoksessaan Heli Rekula sitoo yhteen omakohtaiset kokemuksensa Ernest Hemingwayn kodista ja museosta Floridassa.

Teoksessa taiteilija pohtii Hemingwaysta tuotettua mielikuvastoa. Intiimin esseen keskiössä on Ernest Hemingwayn kodin uima-allas ja siihen liittyvät tarinat. Lukijalle Heli Rekulan essee avaa taiteilijan itsensä kuuluisan kirjailijan kotimuseosta ottamien valokuvien sekä kirjailijasta julkaistun aineiston suhdetta. Rekula yhdistelee taitavasti näppäilykuvien ja valokuvateosten ilmaisua esseen ajatuksiin.

Kirja on sekä englannin- että suomenkielinen. Valinta kuvastaa suomalaisen kuvataiteen kirjallisuuden kansainvälistymistä. Kirjan graafinen asu on pohdittu sidosnauhaa myöten käteen tuntuvaksi kokonaisuudeksi. Hanna Johanssonin essee taustoittaa Hemingwaysta muodostettua henkilökulttia.

Heli Rekula asuu Bergenissä ja Helsingissä ja työskentelee valokuvan ja videotaiteen parissa. Hän on toiminut valokuvataiteen professorina Bergenin kuvataideakatemiassa vuodesta 2009.

Heli Rekula. Kuva: Patrik Rastenberger
Kuva: Patrik Rastenberger