SUOMEN TAIDEYHDISTYKSEN KIRJALLISUUSPALKINTO 2015

myönnettiin taiteilija Seppo Salmiselle (s. 1956 Hämeenlinnassa) teoksesta Näkemisen hetkiä (2015, omakustanne).

Kuva: Patrik Rastenberger

Kirjallisuuslautakunnan perustelut:

Taiteilija Seppo Salmisen omaelämäkerta Näkemisen hetkiä on huikea lukukokemus. Salmisella on kyky nähdä aistimusvoimaisia kuvia. Kirja kertoo performanssitaiteilijan kehityksestä ja oman elämän vaikutuksesta taiteilijan teoksiin. Salminen kertoo kehittäneensä itselleen toisen minän, alter egon, johannes s:n, ja koonneensa tekstiinsä ”tapahtumia ja kohtauksia, joissa uskon tunteneeni johanneksen läsnäolon”.

Teos siirtyy lapsuuden ja nuoruuden Hämeenlinnasta opiskeluaikaan sekä työelämän kokemuksiin 1980-luvun Leningradissa, Puolassa ja Brasiliassa päätyen Venetsiaan kesällä 2015. Kronotoopit, ajalliset ja pakalliset merkityspunokset, tulevat esille taustalla. Tapahtumien kommentointi ja kuvaukset ovat kielellisesti täysipainoisia ja paljolti toteavia.

Omaelämäkertojen tapaan taiteilija näyttäytyy kirjassa visionäärinä, näkijänä. Tapahtumat etenevät soljuvasti, välillä taannehtien. Salminen ei tuo esille egoaan ja ahdistustaan niin voimakkaasti kuin useat taiteilijat, vaan moitteeton teksti on lennokasta ja ilmavaa. Mielikuvat ovat eläviä ja kirjan rakenne muistuttaa elokuvan leikkausta. Sen osat muodostavat melko itsenäisiä ja ehjiä kokonaisuuksia, joten sitä voi lukea myös pätkittäin tai jopa takaperin.

Suomen Taideyhdistyksen kirjallisuuslautakunta kannustaa palkinnolla muitakin taidemaailman toimijoita, taiteilijoita, arvostelijoita, galleristeja, museoväkeä ja taidetta seuraavia kirjoittamaan kokemastaan ja ylittämään totutun muistelun rajat.