William Thuring -palkinnot 2016 / William Thuring-pris 2016 / William Thuring Prizes 2016. Kuva/Foto/Photo: Patrik Rastenberger

William Thuring -säätiön pääpalkinto ja muut nimikkopalkinnot myönnetään anomuksetta alle 45-vuotiaille kuvataiteilijoille. William Thuring -palkintoja on jaettu vuodesta 2005 alkaen. Palkinnot on tarkoitus jakaa vuosittain ja jaettava rahamäärä sisältyy säätiön vuosittaiseen lahjoitukseen Suomen Taideyhdistykselle.

WILLIAM THURING -PALKINNOT VUONNA 2016

WILLIAM THURING -PÄÄPALKINTO 14 000 €
Kuvataiteilija Heini Aho (s. 1979, Turku), Turku

Kuvataiteilija Heini Aho on tilallisten installaatioiden ja videon taituri. Hän onnistuu rikastamaan arjen tavalliset asiat niin että katsomme niitä uudella tavalla.

Heini Aho. Kuva: Patrik Rastenberger

WILLIAM THURING -NIMIKKOPALKINNOT 9 kpl à 6 500 €

Paavo Halonen (s. 1974, Enonkoski), Helsinki / tilateokset ja veistokset luonnonmateriaaleista
Olli Keränen (s. 1979, Helsinki), Helsinki / kuvanveisto, video
Robin Lindqvist (s. 1979, Ystad, Ruotsi), Helsinki / maalaus
Sari Palosaari (s. 1975, Kemi), Helsinki / kuvanveisto, mediataide
Outi Pieski (s. 1973, Helsinki), Utsjoki ja Helsinki / maalaus, installaatio
Jenni Rope (s. 1977, Lahti), Helsinki / maalaus, kuvanveisto, kuvitus, animaatio
Hans Rosenström (s. 1978, Lohja), Tukholma / installaatio
Hanna Saarikoski (s. 1978, Kannus), Somerniemi / maalaus, installaatio, video, performanssi
Samppa Törmälehto (s. 1977, Rauma), Helsinki / maalaus

William Thuring (1880–1968) syntyi laivanvarustajaperheen kuopuksena Kaskisissa. Hän toimi ensin asianajajana ja siirtyi sen jälkeen pankkiiriksi. Jo elinaikanaan hän harjoitti huomattavaa hyväntekeväisyystoimintaa. William Thuringin Säätiö perustettiin 1960-luvulla William Thuringin testamenttilahjoituksen varoilla. Säätiö on vuosien kuluessa kasvanut tärkeäksi instituutioksi tukien yhteisöjä, jotka edistävät tieteen, taiteen, kansanvalistuksen, terveydenhuollon sekä muita yleishyödyllisiä hankkeita Suomessa.

Thuring-palkinnoista päättää Suomen Taideyhdistyksen johtokunta puheenjohtajanaan tuottaja, toimitusjohtaja Lasse Saarinen ja varapuheenjohtajana FK Päivi Karttunen.