Kuva/Foto/Photo: Patrik Rastenberger

WILLIAM THURING -PALKINNOT 2017

William Thurings stiftelse on Suomen Taideyhdistyksen tärkein tukija. Vuosittain 35–45-vuotiaille kuvataiteilijoille jaettavat, William Thuringin nimeä kantavat palkinnot sisältyvät Thuringin säätiön vuosittaiseen lahjoitukseen Suomen Taideyhdistykselle.

WILLIAM THURING -PÄÄPALKINTO 14 000 €
Taidemaalari Mari Sunna (s. 1972, Espoo), Berliini

Taidemaalari Mari Sunna on yllättänyt kerta toisensa jälkeen maalauksillaan. Nykyhetki ja traditio yhdistyvät alati uutta luovasti ja omintakeisesti hänen teoksissaan. Sunnan maalauksista ei puutu sävyjä ja muuntumista. Spontaanius, syvällisyys, huumori, vakavuus, liike ja sen pysäyttäminen, muoto ja sen kehittyminen ovat keskeistä Sunnaa. Sunnan tuotannon maalauksellisuus ilmentää monisärmäistä tunnekirjoa.

Mari Sunna on opiskellut Lahden Muotoiluinstituutissa 1989–1994 ja Vapaassa taidekoulussa 1994–1999. Hän suoritti jatko-opinnot Lontoon Chelsea College of Art and Designissa ja valmistui vuonna 2000.

Mari Sunna. Kuva: Patrik Rastenberger

Mari Sunna: Mademoiselle, 2017, öljy kankaalle, 50 x 50 cm. Kuva: Jussi Tiainen.

WILLIAM THURING -NIMIKKOPALKINNOT, 9 kpl à 6 500 €

Malin Ahlsved (s. 1976, Pietarsaari), Hanko; maalaus
Maija Blåfield (s. 1973, Helsinki), Helsinki; mediataide, elokuva
Emma Helle (s. 1979, Tukholma), Helsinki; kuvanveisto
Sanna Kannisto (s. 1974, Hämeenlinna), Helsinki; valokuva
Antti Laitinen (s. 1975, Raahe), Somero; performanssi
Minna Långström (s. 1974, Tenhola), Helsinki; videoinstallaatio, lyhytelokuva
Susanna Majuri (s. 1978, Helsinki), Helsinki; valokuva
Hanneriina Moisseinen (s. 1978, Joensuu), Helsinki; sarjakuva, installaatio
Pilvi Ojala (s. 1973, Helsinki), Launonen; maalaus, taidegrafiikka

William Thuring (1880–1968) syntyi laivanvarustajaperheen kuopuksena Kaskisissa. Hän toimi ensin asianajajana ja siirtyi sen jälkeen pankkiiriksi. Jo elinaikanaan hän harjoitti huomattavaa hyväntekeväisyystoimintaa. William Thuringin Säätiö perustettiin 1960-luvulla William Thuringin testamenttilahjoituksen varoilla. Säätiö on vuosien kuluessa kasvanut tärkeäksi instituutioksi tukien yhteisöjä, jotka edistävät tieteen, taiteen, kansanvalistuksen, terveydenhuollon sekä muita yleishyödyllisiä hankkeita Suomessa.

Thuring-palkinnoista päättää Suomen Taideyhdistyksen johtokunta puheenjohtajanaan tuottaja, toimitusjohtaja Lasse Saarinen ja varapuheenjohtajana FK Päivi Karttunen.