Suomen Taideyhdistys myöntää vuosittain yhden tunnustuspalkinnon varttuneelle kuvataiteilijalle kunnianosoituksena merkittävästä urasta taiteen kentällä. Palkintosumma on 10 000 euroa.

TUNNUSTUSPALKINTO 2016
Taidemaalari Sinikka Tuominen (s. 1947, Oulu), Oulu

Sinikka Tuomisen maalaustaide on aivan omanlaistaan ja ainutlaatuista. Katsoja saattaa nähdä abstrakteissa maalauksissa aiheita luonnosta tai mikroskooppisesta maailmasta, mutta pohjimmiltaan teosten aiheena on silkka värin ja muodon runsaus täynnä lukemattomia pikkutarkkoja yksityiskohtia, sävyjä ja vivahteita. Vaikutelma on iloinen, keveä ja pitsimäisen koristeellinen, mutta kauneuden lisäksi teoksissa on voimaa. Sinikka Tuomisen rohkeus omaan ajatteluun ja ilmaisuun taidekentän valtavirroista riippumatta vaikuttaa rohkaisevalla tavalla aina uusiin maalarisukupolviin.

Sinikka Tuominen on valmistunut Suomen Taideakatemian koulusta vuonna 1974. Hän on saanut Suomi-palkinnon vuonna 1995 ja ollut Ars Fennica -palkintoehdokkaana vuonna 1996. Hän siirtyi maalaustaiteessaan abstraktiin ilmaisuun 1980-luvun lopulla.

Sinikka Tuominen: Ruusupenkki, 2013, akryyli kankaalle, 150 x 120 cm
Kuva: Jussi Tiainen

Palkinnoista päättää Suomen Taideyhdistyksen johtokunta palkintolautakunnan ehdotuksen pohjalta. Taideyhdistyksen sääntöjen mukaan (11 §) palkintolautakuntaan valitaan vuosikokouksessa kolme jäsentä, joista kahden on oltava kuvataiteilijoita sekä kaksi varajäsentä, joista toisen on oltava kuvataiteilija.

Suomen Taideyhdistyksen palkintolautakuntaan vuonna 2016 ovat kuuluneet taiteilija Antti Tanttu (puheenjohtaja), taiteilija Susanne Gottberg, tutkija, taidehistorioitsija Hanna Johansson, taiteilija Vesa-Pekka Rannikko ja toimittaja Pessi Rautio.