Croquispiirustusta ja näkökulmia kasvoihin

Helsingin Taidehalli 16.2.–17.2.2017 18:00–20:00

Suomen Taideyhdistys järjestää Helsingin Taidehallissa kuvataiteilija Vappu Rossin lyhytkurssit CROQUISPIIRUSTUS ja NÄKÖKULMIA KASVOIHIN.

Lisätiedot ja peruutukset: tuottaja Birgitta Orava, tuottaja(a)taidehalli.fi

Torstai 16.2. klo 18–20
CROQUISPIIRUSTUS

Croquis on lyhyessä ajassa toteutettu elävästä mallista piirretty kokovartalokuva. Lyhytkurssilla aloitamme klassisista croquisasennoista ja etenemme liikkuvan ja lopulta tanssivan mallin piirtämiseen. Mallina on ammattitanssija Jenni Urpilainen. Tällä kurssilla malli on vaatetettu, ei alastonmalli.

Kurssilla saa tiiviissä paketissa kattavan katsauksen havainnosta piirtämisen erilaisiin puoliin. Se sopii niin aloittelijoille kuin edistyneemmillekin piirtäjille.

Kurssia varten tarvitset piirustuslehtiön (esim. A3), ainakin yhden mustan piirustuspaperin ja / tai muutamia sävypapereita, pari pehmeää lyijykynää (esim. B2-B6 + teroittimen), grafiittikynän (n. B2-B6), spriiliukoisen tussin kokoa M ja valkean tai vaalean liidun / värikynän. Halutessasi voit ottaa myös esimerkiksi rasvaliituja tai muita piirtimiä (esim. kuitukärkikyniä). Taidehallilla ei ole fiksausmahdollisuutta, joten älä ota sellaisia liituja tai hiiliä, jotka tarvitsevat fiksatiivikäsittelyn.

Hinta: 15 € / Suomen Taideyhdistyksen jäsenille 10 €
Huom! Ilmoittaudu etukäteen täällä.

Perjantai 17.2. klo 18–20
NÄKÖKULMIA KASVOIHIN

Lyhytkurssilla käydään läpi perinteisiä ja kokeilevia lähestymistapoja kasvojen piirtämiseen, huumoria unohtamatta. Harjoitteiden kautta tutustutaan muotokuvapiirustuksen metodeihin ja tekotapoihin.

Kurssilla saa tiiviissä paketissa kattavan katsauksen havainnosta piirtämisen erilaisiin puoliin. Se käy luontevaksi jatkoksi torstain kurssille, mutta se toimii myös itsenäisenä kokonaisuutena. Se sopii niin aloittelijoille kuin edistyneemmillekin piirtäjille.

Hinta: 15 € / Suomen Taideyhdistyksen jäsenille 10 €
Huom! Ilmoittaudu etukäteen täällä.

Kuva: Patrik Rastenberger

Vappu Rossi (1976) on kuvataiteilija, joka tunnetaan erityisesti piirustustaidostaan. Soveltava ja kokeileva piirtäminen sekä yhteistyöprojektit tanssijoiden ja muusikoiden kanssa kuuluvat keskeisesti hänen tuotantoonsa. Rossi on kokenut ja kysytty opettaja, joka on vetänyt Taidehallin lisäksi piirustuskursseja mm. Ateneumilla, Kuvataideakatemiassa, Oriveden opistolla ja Helsingin taidemuseolla. Rossi on jalostanut havainnosta piirtämisen opetusmenetelmiä ja kehittänyt metodin liikepiirustuksen opettamiseen aloittelijoista ammattilaisiin. Hän on valmistunut kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemiasta ja taiteen kandidaatiksi Taideteollisesta korkeakoulusta.

Jenni Urpilainen (1981) on koulutukseltaan tanssitaiteen maisteri ja tanssi-liiketerapeutti. Hän työskentelee freelancerina laaja-alaisesti kehon, mielen ja liikkeen parissa.