EGS: Fragile Identity 4, 2017. Kuva/Foto/Photo: Pekka Hännilä

EGS – Writing My Diary

Helsingin Taidehalli 13.1.–25.2.2018

Suomen Taideyhdistys järjestää vuosittain kotimaisen taiteilijan suurnäyttelyn Helsingin Taidehallissa. Vuoden 2018 näyttelyssä nähdään graffititaiteilija EGSin tuotantoa.

EGS (s. 1974) on Suomen kansainvälisesti tunnetuimpia graffititaiteilijoita, jonka maalaamia teoksia voi nähdä kaupunkitilassa kymmenissä eri maissa. Taiteilija liittää kaikkiin töihinsä kolme nimikirjaintaan, muokaten niitä uusiksi muodoiksi ja järjestelmiksi, aina tunnistamattomuuteen saakka. Viime vuosina hän on laajentanut taiteilijuuttaan kohti perinteisempiä taidemuotoja. Näyttelyssä nähdään mm. maalauksia, veistoksia ja installaatioita.

EGS: Night on Earth 1, 2017. Kuva/Foto: Pekka Hannila

1980-luvun loppupuolella uransa aloittanut EGS on tutkinut matkoillaan graffitia taidemuotona: sen historiaa, tyylejä ja traditioita. Hän on myös pyrkinyt sekoittamaan katutaiteen ja näyttelytilojen välistä rajaa. Hänen töitään onkin nähty tunnelien, junien ja hylättyjen rakennusten lisäksi lukuisissa gallerioissa. EGSin teoksia on hankittu julkisiin kokoelmiin, ja hänen Vantaan vankilaan toteuttamansa seinämaalaus oli ensimmäinen Suomen valtion tilaama graffiti.

Lue artikkeli Yli 50 maata, 250 kaupunkia, 3 kirjainta: EGS

Lue EGSin haastattelu

KIRJA: EGS
Toim. Pirkko Tuukkanen
Julkaisija: Suomen Taideyhdistys ry, 2018
Tekstit: EGS, Alan Ket, Jacob Kimvall, Rafael Schacter
Englanti, suomi, ruotsi. Kovakantinen. 240 s.
ISBN 978-952-68476-2-7
Hinta: 39 €

Näyttelyn oheisohjelmaa:

GALLERISTIN KIERROS

Su 14.1. klo 15.00
Su 18.2. klo 15.00

Galleristi, graffitin asiantuntija Umut Kiukas esittelee EGSin näyttelyä.
Sisältyy pääsylipun hintaan.Museokortti käy. Vapaa pääsy alle 18-vuotiaille.

NONSTOP-GRAFFITITYÖPAJAT

La 20.1.2018 klo 13–17
La 10.2.2018 klo 13–17

Nonstop-työpajassa tutustutaan graffitien ja katutaiteen tyylisuuntiin, tekniikoihin ja materiaaleihin. Työpajassa herätetään omat ideat ja luonnokset henkiin tussien avulla. Ohjaajana toimii Helsingissä asuva graffititaiteilija ja taidekonservaattori Viivi Vierinen. Taiteilija on kiertänyt maalaamassa Euroopassa ja Etelä-Amerikassa, jonka lisäksi hän on myös maalannut julkisia teoksia eri puolille Suomea. Taiteilijan teoksissa pääosassa ovat perinteisen graffitin lisäksi usein sensuellit ja mystiset naishahmot sekä luontoteema ja lempeät eläinhahmot.

Työpajat sopivat kaikille ja eivätkä vaadi erikoisosaamista. Alle 12-vuotiaat vanhempien seurassa.

Sisältyy pääsylipun hintaan. Museokortti käy. Vapaa pääsy alle 18-vuotiaille.

Kuva: Viivi Vierinen

Helsingin Taidehalli