Elävän mallin piirustus I ja II

Helsingin Taidehalli 12.5.–13.5.2016 18:00–21:00

Suomen Taideyhdistys järjestää Helsingin Taidehallissa kuvataiteilija Vappu Rossin lyhytkurssit ELÄVÄN MALLIN PIIRUSTUS I ja II. Kurssipäivät ovat torstai 12.5. ja perjantai 13.5. klo 18–21. Hinta 10 € / ilta, Suomen Taideyhdistyksen jäsenille 9 € / ilta.

HUOM! ILMOITTAUDU ENNAKKOON.
Molempiin työpajoihin ilmoittaudutaan oman, erillisen linkin kautta.

Tiedustelut ja peruutukset: Birgitta Orava, tuottaja(a)taidehalli.fi
Torstai 12.5.2016: ELÄVÄ I

Tällä lyhytkurssilla keskitytään klassiseen elävän mallin piirustukseen. Malli ei vaihda asentoa kuten croquispiirustuskurssilla, vaan asennot ovat pitkiä, 20 minuutista tunteihin. Kurssilla käydään läpi havainnosta piirtämisen perusteita. Mallipiirustus on kiehtova, kaikentasoisille piirtäjille sopivasti haastava tapa harjaannuttaa silmän ja käden yhteistyötä!

Kurssi sopii niin aloittelijoille kuin edistyneemmillekin piirtäjille. Tällä kurssilla malli on vaatetettu, ei alastonmalli.

Ilmoittaudu mukaan tästä!
Perjantai 13.5.2016: ELÄVÄ II

Perjantain kurssi sopii jatkoksi torstain kurssille, mutta se toimii myös itsenäisenä kokonaisuutena. Lyhytkurssilla keskitytään klassiseen elävän mallin piirustukseen. Malli ei vaihda asentoa kuten croquispiirustuskurssilla, vaan asennot ovat pitkiä, 20 minuutista tunteihin. Kurssilla käydään läpi havainnosta piirtämisen perusteita. Mallipiirustus on kiehtova, kaikentasoisille piirtäjille sopivasti haastava tapa harjaannuttaa silmän ja käden yhteistyötä!

Ilmoittaudu mukaan tästä!

Kuvat: Patrik Rastenberger

Kurssia varten tarvitset piirustuslehtiön (n. A2) tai irtopapereita + alustan, ainakin yhden mustan piirustuspaperin ja sävypaperin (A2), valkean värikynän tai liidun, erilaisia piirtimiä (grafiittikynä, lyijykyniä – esim. B2–B6 + teroitin, halutessasi muitakin piirtimiä kuten mustaliidut, kuitukärkikyniä (08), öljypastelleja…).

Valitse lisäksi alla olevista itsellesi mieluinen tekniikka ja tuo mukanasi sen vaatimat tarvikkeet. Mikäli osallistut molempiin päiviin, ehdit halutessasi kokeilla useampaa eri tekniikkaa.

Tekniikkavaihtoehto 1: Akvarelli. Tarvikkeet: n. A2 valkea akvarellipaperi (lehtiö jossa kova taustapahvi tai erillinen alusta + maalarinteippiä), vesivärinapit (6 perusväriä riittää hyvin), siveltimet (ohut, paksu, keskikokoinen), hammasharja, vesikuppi, pesusieni.

Tekniikkavaihtoehto 2: Öljypastellit tai vahaliidut. Tarvikkeet: n. A2 sävypaperi TAI valkea paksuhko paperi A2, erillinen alusta + puristimet paperin kiinnittämiseen (jos paperi on kiinni lehtiössä jossa on kova taustapahvi, ei tarvita erillistä alustaa/kiinnittimiä), öljypastellit tai vahaliidut (esim. musta, valkea, harmaa ja pari valitsemaasi korostusväriä).

Tekniikkavaihtoehto 3: Perinteinen sävypiirustus. Tarvikkeet: n. A2 valkea piirustuspaperi (lehtiö jossa kova taustapahvi tai erillinen alusta + paperipuristimet) + valitsemasi piirrin: grafiittikynä (esim. pehmeyttä 3B + pyyhekumi) TAI lyijykyniä (esim. B2-B6 + teroitin + pyyhekumi) TAI kuitukärkikyniä (esim. 08) tai jokin muu itsellesi mieluinen piirrin.

Taidehallilla on lainattavissa piirustustelineitä, mutta voit tuoda myös oman telineen. Piirustusalustoja Taidehallilta ei löydy, joten tuo alusta tai lehtiö, jossa on tukeva taustapahvi. Voit lisäksi tuoda pienemmän piirustuslehtiön (A4–A3), mikäli haluat luonnostella tai tehdä välillä lyhyempiä croquispiirustuksia. Teosten fiksaaminen ei onnistu Taidehallilla, joten älä tuo piirtimiä, jotka vaativat fiksatiivikäsittelyn!

VAPPU ROSSI (s. 1976) on kuvataiteilija, joka tunnetaan erityisesti piirustustaidostaan. Rossin teosten pääaiheena on ihmisen kuva. Soveltava ja kokeileva piirtäminen sekä yhteistyöprojektit tanssijoiden ja muusikoiden kanssa kuuluvat keskeisesti hänen tuotantoonsa. Rossi on kokenut ja kysytty opettaja, joka on vetänyt piirustuskursseja mm. Ateneumilla, Kuvataideakatemiassa, Oriveden opistolla ja Helsingin taidemuseolla. Rossi on valmistunut kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemiasta ja taiteen kandidaatiksi Taideteollisesta korkeakoulusta.