Esko Männikkö, Nimetön, sarjasta | Utan titel, ur serien | Untitled, from the series Harmony Sisters, 2007

Esko Männikkö: Time Flies

Helsingin Taidehalli 18.1.–2.3.2014

Valokuvataiteilija Esko Männikön retrospektiivinen näyttely Time Flies esittelee Suomessa ennennäkemättömän laajan kokonaisuuden taiteilijan teoksia aina 1980-luvun alusta nykyhetkeen.

Männikkö on elänyt pohjoisessa ja työskennellyt valokuvataiteilijana irrallaan valokuvan trendeistä ja vakiintuneista instituutioista. Samalla hän on yksi kansainvälisesti tunnetuimmista valokuvataiteilijoistamme, jonka tuotantoa on nähty usein maailmalla.

Männikön kiinnostus valokuvaamiseen alkoi varhaisista metsästysreissuista. Eläinten metsästys vaihtui sittemmin kuvien metsästykseksi, kun Männikkö mustavalkokuvia vedostaessaan koulun valokuvakerhossa lumoutui täysin kuvan ilmestymisestä paperille. Valokuvaajana hän on itseoppinut. Männikön läpimurto tapahtui vuonna 1995, jolloin hänet valittiin Vuoden nuoreksi taiteilijaksi. Palkintonäyttelyssään tuolloin hän esitteli vaikuttavan kuvasarjan pohjoisia aikamiespoikia, jotka ovat lähtemättömästi jääneet monen mieleen. Tämän jälkeen Männiköltä ei ole nähty laajaa yksityisnäyttelyä Suomessa.

Taiteilijan tapa kehystää, rytmittää ja ripustaa teoksia on silmiinpistävän omaperäistä. Valokuvat ovat sekä itsenäisiä teoksia että samalla osa laajempaa sarjaa ja eri teossarjojen välistä vuoropuhelua. Näyttelyn varhaisimmat teokset ovat 1980-luvun alusta Kun aika pysähtyy -sarjasta. Mustavalkokuviin on tallentunut Utajärven Särkijärvellä syrjässä asuvan Määtän perheen elämäntavan sitkeys ja sisukkuus. Retrospektiivin uusimmat teokset sarjasta Blues Brothers vievät katsojan puolestaan elottomien ihmishahmojen pariin italialaisille hautausmaille. Männikön kuvissa nykykulttuurin yritykset häivyttää ajan kuluminen ja sen jättämät jäljet saavat näkyä. Hän paneutuu perusteellisesti kuvaamiinsa paikkoihin ja yksityiskohtiin nostaen arkisen elämän kunnioittavasti esiin. Oli kohde elävä tai eloton, ihminen tai eläin, Männikkö maalaa valolla ja tuo linssin lävitse esiin sen kauneuden. Vaikka Männikön kuvakieli on ajan myötä muuttunut ja tuotanto kehittynyt vertauskuvallisemmaksi, kiinnostus arkeen, ulkopuolisuuteen ja marginaalissa olevaan on säilynyt.

Esko Männikkö (s.1959 Pudasjärvellä) asuu ja työskentelee Oulussa. Hän on ollut mukana lukuisissa yksityis- ja yhteisnäyttelyissä etenkin ulkomailla. Männikön teoksia on arvostetuissa kansainvälisissä ja suomalaisissa kokoelmissa. Männikölle on myönnetty mm. merkittävä kansainvälinen valokuvataiteen Deutsche Börse Photography Prize -palkinto (2008).

Time Flies -näyttelyn on tuottanut Suomen Taideyhdistys ry. Näyttelyn yhteydessä julkaistava 240-sivuinen kirja Esko Männikkö: Time Flies sisältää yli 200 teoskuvaa. Kirjan ovat toimittaneet näyttelysihteeri Pirkko Tuukkanen ja näyttelyn kuraattori Maija Koskinen. Kirjan tekstien kirjoittajat ovat taidehistorioitsija, professori Liz Wells (UK) sekä näyttelyn kuraattori Maija Koskinen. Kirjan graafisesta ilmeestä ja taitosta on vastannut Patrik Söderlund. Kirja julkaistaan kahtena kaksikielisenä versiona: suomen- ja ruotsinkielisenä sekä englannin- ja saksankielisenä laitoksena.

Näyttely lähtee kansainväliselle kiertueelle Helsingin Taidehallin jälkeen. Näyttelykiertueesta ovat varmistuneet tähän mennessä Turun taidemuseo (16.5.–14.9.2014) ja Göteborgin taidemuseo (13.2.–8.5.2016).

TAPAHTUMAT:
Lauantaina 18.1. klo 14: Valokuvakulttuurin professori Liz Wells johdattelee näyttelyyn vuoropuhelussa Esko Männikön ja näyttelyn kuraattorin Maija Koskisen kanssa.
Sunnuntaina 9.2. klo 15: Taiteilijatapaaminen Esko Männikkö
Perjantaina 14.2. Ystävänpäivä Taidehallissa. Pidennetty aukiolo klo 20 asti. Suomenkieliset yleisöopastukset klo 18 ja klo 19.

Avoinna: ti, to, pe 11–18, ke 11–20, la–su 11–17
Pääsyliput: 10/7 €, alle 18-vuotiaat ilmaiseksi
Suomen Taideyhdistyksen jäsenillä on näyttelyyn vapaa pääsy

Esko Männikkö – Time Flies -kirja (englanti/saksa-kieliversio) on myynnissä Taidehallin Kioski-kaupassa. Suomi/ruotsi-kieliversio on loppuunmyyty. Hinta: 40 €