Grönlund–Nisunen: Liquid Diagram, 2009, installaatio/installation

Grönlund–Nisunen: Grey Area

Helsingin Taidehalli 28.1.–5.3.2017

Tommi Grönlundin (s. 1967) ja Petteri Nisusen (s. 1962) näyttely esittelee taiteilijoiden tuotantoa 20 vuoden ajalta. Taiteen ja tieteen rajalla liikkuvan taiteilijaduon teokset leikittelevät fysikaalisilla ilmiöillä, kuten painovoimalla, magnetismilla ja valolla. Installaatioissa on keskeistä myös ääni.

Retrospektiivisessä näyttelyssä on esillä Grönlund–Nisusen uran avainteoksia sekä aivan uusia töitä. Näyttelyssä nähdään myös paljon teoksia, joita ei ole aikaisemmin nähty lainkaan Suomessa, kuten Venetsian Biennaaliin 2001 tehty installaatio.

1990-luvulta saakka yhdessä työskennellyt kaksikko on saanut urallaan useita kotimaisia ja kansainvälisiä tunnustuksia, kuten Taiteen valtionpalkinnon 2001 sekä Maailman kulttuurineuvoston myöntämän Leonardo da Vinci -palkinnon 2013. Taiteilijat ovat tehneet useita julkisia teoksia, joista uusin tullaan näkemään Espoon Keilaniemen metroasemalla.

Näyttelyn tuottaa Suomen Taideyhdistys. STY järjestää vuosittain kotimaisen taiteilijan suurnäyttelyn Helsingin Taidehallissa. Näyttelysarjassa on aikaisemmin nähty mm. Jussi Heikkilän, Esko Männikön ja Leena Luostarisen näyttelyt.

Näyttelyn yhteydessä julkaistaan kirja Grönlund–Nisunen: Grey Area.

Helsingin Taidehalli, Nervanderinkatu 3, 00100 Helsinki
Avoinna ti, to, pe klo 11–18, ke klo 11–20, la–su klo 11–17, ma suljettu
Liput: 12/8 €, alle 18-vuotiaille vapaa pääsy
Museokortti
Suomen Taideyhdistyksen jäsenillä on vapaa pääsy näyttelyyn.
Esitäthän jäsenkorttisi lippukassalla!