Jussi Heikkilä: Pieni lintukirjasto / Litet fågelbibliotek / Small Bird Library (Aquila sp.), 2011

Jussi Heikkilä: Observationes

Helsingin Taidehalli 23.1.–13.3.2016

Jussi Heikkilä ei väsy yllättämään. Retrospektiivinen näyttely esittelee suomalaisen käsitetaiteen pioneerin teoksia neljän vuosikymmenen ajalta. Mukana nähdään myös aivan uusia töitä.

Heikkilän teosten aiheena on luonto, joka teoksissa piirtyy esiin kohtaamisissa kulttuurin kanssa. Hän kiertää aiheensa ympärillä, lähestyy sitä monelta eri kulmalta, saartaa sen mutta päästää vapaaksi: se jää hyppysiin vain oivalluksen ajaksi. Töiden leikkisä kekseliäisyys yhdistyy vakaviin aiheisiin, ja osa teoksista kantaakin mukanaan ekologisen huolen; toivosta kuitenkaan luopumatta.

Teosten materiaalit ovat monimuotoisia: töissä nähdään mm. rakkolevää, rubiineja, kirjoja ja täytettyjä lintuja – intohimoisena lintubongarina tunnetun taiteilijan teokset liittyvätkin usein lintuihin tavalla tai toisella. Näyttely valottaa teosten taustoja ja tuo esille Heikkilän taiteellisen ajattelun pohdiskelevuuden ja oivaltavuuden.

Taiteilija on saanut pitkän uransa aikana monia tunnustuksia, kuten Kuvataiteen valtionpalkinnon vuonna 2000 ja Ars Fennica -palkintoehdokkuuden vuonna 1997. Heikkilällä on julkisia teoksia Jyväskylän ja Helsingin ohella myös Tanskassa.

Näyttelyn tuottaa Suomen Taideyhdistys.

Näyttelyn yhteydessä julkaistaan runsaasti kuvitettu kirja, jossa Heikkilän tuotannosta kirjoittavat Hanna Johansson, Jyrki Siukonen ja näyttelyn kuraattori Juha-Heikki Tihinen.

Jussi Heikkilä: Observationes
Jussi Heikkilä: Observationes. Kirjan hinta: 50 €