Hämeenlinnan kaupunginkirjaston järjestämässä Vuoden 2016 paras taidekirja -kilpailussa myönnettiin kunniamaininta Suomen Taideyhdistyksen julkaisulle Jussi Heikkilä. Observationes 1984–2016 (toim. Pirkko Tuukkanen). Kilpailun voittajaksi valittiin Harri Kalhan teos Rut Bryk – Elämän taide (EMMA – Espoon modernin taiteen museo). Lue lisää >

Tuukkanen, Pirkko (toim.):
JUSSI HEIKKILÄ. OBSERVATIONES 1984-2016.
Suomen Taideyhdistys ry.

Jussi Heikkilän retrospektiivisen näyttelyn yhteydessä julkaistu kirja on hänen teostensa keskeisiä teemoja laajasti käsittelevä kokonaisuus. On hienoa saada taiteen kentällä pitkään toimineesta ja edelleen aktiivisesta käsitetaiteen pioneerista hyvin toteutettu taidekirja. Heikkilää ja hänen tuotantoaan esitellään runsaan, oivaltavan kuvituksen ja Juha-Heikki Tihisen, Hanna Johanssonin ja Jyrki Siukosen mielenkiintoisten artikkelien kautta.

Teos on hienostunut kokonaisuus. Kuten Heikkilän teokset, kirja on hiljaisella tavalla vaikuttava. Ulkoasu kuvien käytöstä ja typografiasta taittoon ja sidontaan on hiottu huippuunsa. Kirjaa selatessa syntyy mielikuva astumisesta itse näyttelyyn, havainnoimaan Heikkilän teoksia.

Minna Luoma / Candy Graphics