LIIKKEEN JA KUVAN DIALOGI I JA II

Helsingin Taidehalli 8.12.–9.12./15.12.–16.12.2016 18:00–20:00

Suomen Taideyhdistys järjestää Helsingin Taidehallissa kuvataiteilija Vappu Rossin lyhytkurssit LIIKKEEN JA KUVAN DIALOGI I & II.

Kurssipäivät:

To 8.12. klo 18–20: LIIKKEEN JA KUVAN DIALOGI I
Pe 9.12. klo 18–20: LIIKKEEN JA KUVAN DIALOGI II
Tanssin ja piirtämisen yhdistelmiä

Perjantain kurssi on jatkoa torstain kurssille. Kurssille on mahdollista osallistua myös vain yhtenä päivänä. Samat kaksi lyhytkurssia järjestetään uudestaan seuraavalla viikolla:

To 15.12. klo 18–20: LIIKKEEN JA KUVAN DIALOGI I
Pe 16.12. klo 18–20: LIIKKEEN JA KUVAN DIALOGI II
Tanssin ja piirtämisen yhdistelmiä

Hinta: 15 € / ilta, Suomen Taideyhdistyksen jäsenille 13 € / ilta.
HUOM! ILMOITTAUDU ENNAKKOON TÄÄLLÄ.

Opettaja on kuvataiteilija Vappu Rossi. Toisena opettajana on tanssija Anni Rissanen.

Lyhytkurssi etenee erilaisten kuvan ja liikkeen dialogia edistävien ja kokeilevien tehtävien kautta. Osa harjoitteista painottuu piirtämiseen, mutta kurssin pääfokus on tasaisesti juuri taiteenlajien vuoropuhelussa. Liikettä kuvaksi, kuvaa liikkeeksi; lähtökohtana havainto, kehon anatominen rakenne ja liikeratojen tutkiskelu sekä asento- ja liikeaistia stimuloivat tehtävät. Tehtäviä tehdään ryhmässä, pareittain ja yksilötyönä. Kurssi sopii niin aloittelijoille kuin edistyneemmillekin, aiempaa kokemusta tanssista tai piirtämisestä ei tarvita.

Kurssille tarvitset:
* A3- tai A2-kokoisen piirustuslehtiön
* yhden mustan A3- tai A2-kokoisen paperin
* yhden harmaan, ruskean tms. sävypaperin (koko A3–A2)
* grafiittikynän (pehmeydeltään esim. B2–B6)
* yhden keskipaksun spriitussin, koko M
* valkoinen tai vaalea piirrin, esim. vahaliitu, värikynä
* muita haluamiasi piirtimiä, esim. lyijykyniä, värikyniä, vahaliituja, kuitukärkikyniä, kuulakärkikyniä, tusseja, sivellintusseja. Älä tuo sellaisia piirtimiä jotka vaativat fiksatiivikäsittelyn, Taidehallilla ei ole mahdollista fiksata teoksia.

Vappu Rossi, piirros tapahtumasta Croquis Mouvements Live, Tuusulan taidemuseo 11.3.2012, mallina tanssija Ingrid André. Tussi paperille, 120 x 70 cm.

VAPPU ROSSI (s. 1976) on kuvataiteilija, joka tunnetaan erityisesti piirustustaidostaan. Soveltava ja kokeileva piirtäminen sekä yhteistyöprojektit tanssijoiden ja muusikoiden kanssa kuuluvat keskeisesti hänen tuotantoonsa. Rossi on kokenut ja kysytty opettaja, joka on vetänyt piirustuskursseja mm. Ateneumilla, Kuvataideakatemiassa, Oriveden opistolla ja Helsingin taidemuseolla. Rossi on valmistunut kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemiasta ja taiteen kandidaatiksi Taideteollisesta korkeakoulusta.

ANNI RISSANEN (s. 1981) on freelancer tanssitaiteilija, joka on kiinnostunut tanssi- ja kuvataiteen yhdistämisestä. Koreografiat: Turning Point (2016), Landscapes (2014), Jälki minussa (2014) sekä Omakuvia (2012). Hän on valmistunut tanssitaiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulusta 2008 ja työskennellyt tanssijana muun muassa Soile Lahdenperän, Maija Mustosen, Kati Raatikaisen sekä Satu Herralan teoksissa. Hän on opettanut vuodesta 2009 lähtien ja toiminut Keski-Pohjanmaan kansanopiston tanssilinjan vastaavana opettajana vuoteen 2016 saakka.