Omakuva I ja II

Helsingin Taidehalli 7.4.–8.4.2016 18:00–21:00

Suomen Taideyhdistys järjestää Helsingin Taidehallissa kuvataiteilija Vappu Rossin lyhytkurssit OMAKUVA I ja II. Kurssipäivät ovat torstai 7.4. ja perjantai 8.4. klo 18–21.

Hinta 10 € / ilta, Suomen Taideyhdistyksen jäsenille 9 € / ilta.
HUOM! ILMOITTAUDU ENNAKKOON. Molempiin työpajoihin ilmoittaudutaan oman, erillisen linkin kautta.

Tiedustelut ja peruutukset: Birgitta Orava, tuottaja(a)taidehalli.fi

Torstai 7.4.2016
NÄKÖKULMIA OMAKUVAAN

Lyhytkurssilla käydään läpi perinteisiä, kokeilevia, kenties humoristisiakin lähestymistapoja omien kasvojen piirtämiseen. Kurssi etenee lyhyiden harjoitteiden kautta ja on suunniteltu pohjustuksena perjantai-illan pidemmälle työskentelylle, mutta se toimii myös itsenäisenä kokonaisuutena. Kurssi sopii niin aloittelijoille kuin edistyneemmillekin piirtäjille.

Kurssia varten tarvitset piirustuslehtiön (n. A3), ainakin yhden mustan piirustuspaperin tai sävypaperin, valkean värikynän tai liidun, erilaisia piirtimiä (grafiittikynä, lyijykyniä – esim. B2–B6 + teroitin) sekä spriiliukoiset tussit kokoa S (ohut) ja M (keskipaksu). Pieniä palapeilejä on lainattavissa Taidehallilla. Halutessasi voit tuoda myös isomman peilin.

Ilmoittaudu mukaan tästä!

Perjantai 8.4.2016
OMAKUVA

Perjantai-illan osuus tähtää valmiin omakuvateoksen toteuttamiseen. Työskentelyn apuna voi käyttää peiliä tai valokuvaa, mutta työn voi toteuttaa myös torstai-illan harjoitustehtävien pohjalta. Kurssi sopii niin aloittelijoille kuin edistyneemmillekin piirtäjille. Se käy luontevaksi jatkoksi torstain kurssille, mutta toimii myös itsenäisenä kokonaisuutena.

Omakuvan koko noin A2. Jos haluat työskennellä telineen kanssa, varaudu tuomaan oma teline. Pieniä palapeilejä on lainattavissa Taidehallilla. Halutessasi voit tuoda myös isomman peilin. Mikäli haluat työskennellä valokuvaa apunasi käyttäen, voit tuoda mukanasi valokuvan, jonka pohjalta haluat työskennellä tai ottaa mukaan kännykkäkameran – voimme kuvata sopivan mallikuvan paikan päällä.

Valitse mieluisin alla olevista tekniikkavaihtoehdoista ja tuo mukanasi valitsemasi tekniikan vaatimat välineet (mahdollisesta tekniikasta voimme keskustella myös torstain kurssilla, mikäli osallistut molempiin päiviin):

* Tekniikkavaihtoehto 1: Viivapiirroksesta akvarelliksi. Tarvikkeet: n. A2 valkea akvarellipaperi (lehtiö jossa kova taustapahvi tai erillinen alusta + maalarinteippiä), musta spriitussi kokoa M (keskipaksu), vesivärinapit (6 perusväriä riittää hyvin), siveltimet (ohut, paksu, keskikokoinen), hammasharja, vesikuppi.

* Tekniikkavaihtoehto 2: Öljypastellit tai vahaliidut. Tarvikkeet: n. A2 sävypaperi TAI valkea paksuhko paperi A2, erillinen alusta + puristimet paperin kiinnittämiseen (jos paperi on kiinni lehtiössä jossa on kova taustapahvi, ei tarvita erillistä alustaa / kiinnittimiä), öljypastellit tai vahaliidut (esim. musta, valkea, harmaa ja pari valitsemaasi korostusväriä).

* Tekniikkavaihtoehto 3: Perinteinen sävypiirustus. Tarvikkeet: n. A2 valkea piirustuspaperi (lehtiö jossa kova taustapahvi tai erillinen alusta + paperipuristimet) + valitsemasi piirrin: grafiittikynä (esim. pehmeyttä 3B + pyyhekumi) TAI lyijykyniä (esim. B2–B6 + teroitin + pyyhekumi) TAI kuitukärkikyniä (esim. 08) tai jokin muu itsellesi mieluinen piirrin.

Ilmoittaudu mukaan tästä!

Kuva: Patrik Rastenberger

Vappu Rossi (1976) on kuvataiteilija, joka tunnetaan erityisesti piirustustaidostaan. Rossin teosten pääaiheena on ihmisen kuva. Soveltava ja kokeileva piirtäminen sekä yhteistyöprojektit tanssijoiden ja muusikoiden kanssa kuuluvat keskeisesti hänen tuotantoonsa. Rossi on kokenut ja kysytty opettaja, joka on vetänyt piirustuskursseja mm. Ateneumilla, Kuvataideakatemiassa, Oriveden opistolla ja Helsingin taidemuseolla. Rossi on valmistunut kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemiasta ja taiteen kandidaatiksi
Taideteollisesta korkeakoulusta.