Ken Mai. Kuva/Foto/Photo: Paul Takahashi

Piirustusillat

Helsingin Taidehalli tiistaisin 18:00-20:00

Suomen Taideyhdistys järjestää elävän mallin piirustusta Helsingin Taidehallissa tiistaisin klo 18.15–20.00 aina näyttelytilanteen salliessa. Näyttelyiden ripustusviikoilla piirustusiltoja ei järjestetä. Perinteisten piirustusiltojen lisäksi tänä syksynä piirretään myös liikkuvaa mallia neljänä torstaina.

Otathan omat piirustusvälineet mukaan. Osallistumismaksu on 8 euroa, Suomen Taideyhdistyksen jäsenille 7 euroa.

PIIRUSTUSILLAT SYKSYLLÄ 2017

Elokuu: 22.8., 29.8.
Syyskuu: 5.9., 12.9., 19.9., 26.9.
Lokakuu: 3.10., 10.10., 24.10., 31.10.
Marraskuu: 7.11., 14.11.

Huom! Muutokset mahdollisia!

TULE KOKEILEMAAN LIIKKUVAN MALLIN PIIRTÄMISTÄ!

Liikecroquis-illat torstaisin 5.10., 26.10. , 2.11. ja 9.11. klo 18.15–20.00

Piirtäminen alkaa staattisesta asennosta, joka muuttuu hitaasti liikkeeksi. Staattiset asennot vuorottelevat liikkeen kanssa. Piirustusilloissa ei ole opetusta, vaan piirtäjät työskentelevät itsenäisesti. Malli: butotaiteilija Ken Mai.

Ota omat piirustusvälineet mukaan. Osallistumismaksu on 8 euroa, Suomen Taideyhdistyksen jäsenille 7 euroa.

Kuva: Patrik Rastenberger

Ken Mai on japanilainen butotaiteilija, koreografi, opettaja ja joogi. Hän on asunut ja työskennellyt Helsingissä vuodesta 2006 sekä harjoittanut butotanssia yli 25 vuoden ajan. Nykyään hän esiintyy ja opettaa monissa eri maissa ympäri maailmaa.

Piirtäminen tapahtuu näyttelysaleissa, joten nestemäisiä värejä ei teosturvallisuussyistä saa käyttää. Nesteitä (kahvia, teetä, virvoitusjuomia) ei saa viedä yläkertaan. Eväiden syönti on sallittua vain aulassa. Vain yksi tuoli/piirtäjä. Huomioithan, että tilassa on taideteoksia. Noudata siis varovaisuutta!

Jos haluat sähköpostia piirustusilloista, lähetä sähköpostiosoitteesi osoitteeseen info(a)suomentaideyhdistys.fi.

Lisätietoja: kanslia puh. 045 7731 4315, lipunmyynti puh. 040 450 7211.

Taidehallin Kioskissa myydään Suomen Taideyhdistyksen croquis-piirustuslehtiöitä.
A4 | 150 | 80 g | 10 €

Taiteilija Tapani Raittila: Croquis-piirustuksia ei ole helppo arvioida

”Se on juuri niin. Siinä voi se, joka tekee karsintaa, myös erehtyä, myönnän oikein hyvin. Croquis on tehty nopeasti, siinä on omat hyvät puolensa. Jos piirustuksen tekee hitaasti, se on kokonaan eri asia. Piirustus, jossa niin kuin on tapana sanoa ’tutkitaan’, on eri asia kuin croquis, joka perustuu hasardiin ja on onnistuessaan onnellisten tähtien alla syntynyt. Matisse sanoi oppilailleen, että heidän pitää pystyä piirtämään mies, kun tämä putoaa viidennestä kerroksesta alas — niin nopeasti.” (Tapani Raittila Riitta Valorinnan haastattelussa, joka on julkaistu Raittilan näyttelykirjassa 2007)

Tapani Raittila: Istuva tyttö, 1973