Suomen Taideyhdistys jakoi  7.12. kolmetoista huomattavaa taidepalkintoa sekä apurahoja nuorille taiteilijoille ja kuvataidekriitikoille. Palkintojen yhteissumma oli 108 500 € ja apurahojen yhteissumma 190 000 €.

PALKINNOT

Yhdistyksen palkinnoista perinteikkäin ja merkittävin on vuonna 1858 perustettu nuoren taiteilijan Dukaattipalkinto, joka myönnettiin nyt Jaakko Pallasvuolle. Varttuneen taiteilijan tunnustuspalkinnon hienosta urasta sai Päivikki Kallio. William Thuringin säätiön pääpalkinto ja yhdeksän nimikkopalkintoa jaetaan 35–45-vuotiaille kuvataiteilijoille; tänä vuonna Thuring-pääpalkinnon sai Mari Sunna. Kirjallisuuspalkinto myönnettiin Ville Hänniselle teoksesta Kirjan kasvot. Sata vuotta suomalaisia kirjankansia (SKS, 2017).

NUORTEN TAITEILIJOIDEN APURAHAT

Nuorten taiteilijoiden apurahaa voivat hakea enintään 35-vuotiaat, ammattiin valmistuneet taiteilijat. Kolmekymmentä taiteilijaa sai kukin 6 000 euron suuruisen apurahan.

EDVARD RICHTER -APURAHAT

Kuvataidekriitikkojen apurahan tarkoituksena on mahdollistaa tutustuminen ajankohtaiseen kansainväliseen kuvataiteeseen ulkomailla. Yhteensä 10 000 euroa jaettiin tällä kertaa yhdeksälle apurahansaajalle, joista yksi oli kahden hengen työryhmä.

TIETOA SUOMEN TAIDEYHDISTYKSESTÄ JA SEN LAUTAKUNNISTA

Vuonna 1846 perustetun Suomen Taideyhdistyksen tarkoituksena on suomalaisen kuvataiteen tukeminen sekä sen tuntemuksen ja harrastamisen edistäminen. Yhdistys pyrkii ensisijaisesti tukemaan nuoria ja lahjakkaita, uransa alussa olevia kuvataiteilijoita. Yhdistys järjestää säännöllisesti suomalaista taidetta esitteleviä yksityis- ja teemanäyttelyitä ja niihin liittyviä tapahtumia sekä julkaisee näyttelyihinsä liittyen tutkimuksellisesti suuntautunutta taidekirjallisuutta. Vuosittain jaettavista palkinnoista ja apurahoista päättää Suomen Taideyhdistyksen johtokunta lautakuntien ehdotusten pohjalta.

Apuraha- ja palkintolautakunta tekee ehdotuksen Dukaatti- ja tunnustuspalkinnosta sekä nuorten taiteilijoiden apurahoista. Lautakunnassa työskentelivät kuvataiteilija Antti Tanttu (puheenjohtaja), kuvataiteilija Susanne Gottberg, tutkija, taidehistorioitsija Hanna Johansson, kuvataiteilija Vesa-Pekka Rannikko ja FM Pessi Rautio.

William Thuring -palkinnoista ehdotuksen laativat Suomen Taideyhdistyksen puheenjohtaja Lasse Saarinen ja varapuheenjohtaja Päivi Karttunen.

Kirjallisuuslautakunta tekee ehdotuksen kirjallisuuspalkinnosta ja Edvard Richter -apurahoista. Tänä vuonna lautakuntaan kuuluivat kuvataidearvostelijat Asko Mäkelä (puheenjohtaja), Heikki Kastemaa ja Sini Mononen.

Vuosina 1984–2017 jaettu Suomen Taideyhdistyksen kirjallisuuspalkinto muuttuu vuonna 2018 taiteesta kirjoittavalle kriitikolle anomuksetta myönnettäväksi Edvard Richter -palkinnoksi.