Tommi Grönlundin ja Petteri Nisusen retrospektiivinen näyttely nähdään Helsingin Taidehallissa tammi–maaliskuussa 2017. Vuoden 2018 avaa graffititaiteilija EGSin näyttely. Molemmat näyttelyt tuottaa Suomen Taideyhdistys.

Suomen Taideyhdistys järjestää vuosittain kotimaisen taiteilijan suurnäyttelyn Helsingin Taidehallissa. Ensi vuonna Taidehalli täyttyy taiteilijaduo Grönlund–Nisusen poikkitaiteellisilla installaatioilla. Vuoden 2018 näyttelyssä nähdään graffititaiteilija EGSin tuotantoa.

Näyttelysarjassa on aikaisemmin nähty mm. Jussi Heikkilän, Esko Männikön ja Leena Luostarisen näyttelyt.

2017: Grönlund-Nisunen

Tommi Grönlundin (s. 1967) ja Petteri Nisusen (s. 1962) näyttely esittelee taiteilijoiden tuotantoa 20 vuoden ajalta. Taiteen ja tieteen rajalla liikkuvan taiteilijaduon teokset leikittelevät fysikaalisilla ilmiöillä, kuten painovoimalla, magnetismilla ja valolla. Installaatioissa on keskeistä myös ääni.

Retrospektiivisessä näyttelyssä on esillä Grönlund–Nisusen uran avainteoksia sekä aivan uusia töitä. Näyttelyssä nähdään myös paljon teoksia, joita ei ole aikaisemmin nähty lainkaan Suomessa, kuten Venetsian Biennaaliin 2001 tehty installaatio.

1990-luvulta saakka yhdessä työskennellyt kaksikko on saanut urallaan useita kotimaisia ja kansainvälisiä tunnustuksia, kuten Taiteen valtionpalkinnon 2001 sekä Maailman kulttuurineuvoston myöntämän Leonardo da Vinci -palkinnon 2013. Taiteilijat ovat tehneet useita julkisia teoksia, joista uusin tullaan näkemään Espoon Keilaniemen metroasemalla.

Näyttely on Helsingin Taidehallissa 28.1.–5.3.2017.

Grönlund–Nisunen: Orbita

2018: EGS

EGS (s. 1974) on Suomen kansainvälisesti tunnetuimpia graffititaiteilijoita, jonka maalaamia teoksia voi nähdä kaupunkitilassa kymmenissä eri maissa. Taiteilija liittää kaikkiin töihinsä kolme nimikirjaintaan, muokaten niitä uusiksi muodoiksi ja järjestelmiksi, aina tunnistamattomuuteen saakka.

1980-luvun loppupuolella uransa aloittanut EGS on tutkinut matkoillaan graffitia taidemuotona: sen historiaa, tyylejä ja traditioita. Hän on myös pyrkinyt sekoittamaan katutaiteen ja näyttelytilojen välistä rajaa. Hänen töitään onkin nähty tunnelien, junien ja hylättyjen rakennusten lisäksi lukuisissa gallerioissa. EGSin teoksia on hankittu julkisiin kokoelmiin, ja hänen Vantaan vankilaan toteuttamansa seinämaalaus oli ensimmäinen Suomen valtion tilaama graffiti.

Tammikuussa 2018 aukeavassa näyttelyssä nähdään mm. seinämaalauksia, installaatioita ja veistoksia.

Lisätietoja:

Satu Metsola, näyttelypäällikkö, satu.metsola(a)taidehalli.fi, 040 451 4771

Lotta Nelimarkka, viestintäpäällikkö, lotta.nelimarkka(a)taidehalli.fi, 040 451 4772