EGS: Fragile Identity 4, 2017. Kuva/Foto/Photo: Pekka Hännilä

EGS – Writing My Diary

Helsingfors Konsthall 13.1–25.2.2018

EGS (f. 1974) hör till Finlands internationellt mest kända graffitikonstnärer vars verk kan ses i städer i tiotals länder världen runt. Han fogar alltid bokstäverna EGS till sina verk, men i varierande former och konstellationer ända till det oigenkännliga.

EGS inledde sin karriär under senare hälften av 1980-talet och har på sina resor under årens lopp studerat graffiti som en konstform: dess historia, stilarter och traditioner. Han har också försökt rucka på gränserna mellan gatukonst och musei- och gallerikonst.

EGS: Night on Earth 1, 2017. Kuva/Foto: Pekka Hannila

Hans verk har setts förutom i tunnlar, på tåg och på övergivna byggnader även på flera gallerier. EGSs verk ingår också i offentliga samlingar, och hans väggmålning på Vanda fängelses yttervägg var den första graffitin som var officiellt beställd av finska staten.

På utställningen visas bl.a. väggmålningar, installationer och skulpturer.

Läs artikeln Över 50 länder, 250 städer, 3 bokstäver: EGS

Läs artikeln Intervju med EGS

BOK: EGS
Red. Pirkko Tuukkanen
Utgivare: Finska Konstföreningen rf, 2018
Texter: EGS, Alan Ket, Jacob Kimvall, Rafael Schacter
Engelska, finska, svenska. Hårdpärm. 240 s.
ISBN 978-952-68476-2-7
Pris: 39 €

”EGS (1974, Helsinki) is remarkable, and not simply because he has painted all over the world; on five continents and in more than fifty countries, from Bucharest to Buenos Aires and from Shanghai to Santiago. He has also painted with everyone who is anyone all over the world; from Ket to Lodek, Rainman to Risk, Petro to Pike, and from Honet to Hes. In recent years, he has successfully expanded his artistic range into more traditional artforms, including sculptures and works in ink.”

Helsingfors Konsthall
Nervandersgatan 3