Finska Konstföreningens mening och verksamhet

Finska Konstföreningen grundades 1846. Dess syfte är att stödja finländsk bildkonst och främja kännedomen om och utövandet av bildkonst. I sin konkreta verksamhet delar föreningen bland annat ut årliga stipendier och pris till bildkonstnärer och bildkonstkritiker. Föreningen stöder framför allt unga begåvade bildkonstnärer i början av sin karriär.

​

Föreningen ordnar regelbundet separat- och temautställningar av finsk konst samt evenemang i anslutning till dem. I samband med utställningarna publicerar föreningen också konstlitteratur med fokus på forskning. Medlemmarna har fritt inträde till alla utställningar som Finska Konstföreningen ordnar.

​

En central verksamhetsform är förvärvandet av konstverk till det årliga konstlotteriet. I lotteriet utlottas ett hundratal inhemska samtidskonstverk bland föreningens medlemmar. Dessutom ordnar föreningen croquiskvällar på Helsingfors Konsthall på tisdagar. Kvällarna är öppna för alla intresserade.

​

År 2019 hade Finska Konstföreningen 1 409 medlemmar. Vem som helst som är intresserad av konst kan bli medlem föreningen genom att betala den årliga medlemsavgiften (35 euro 2020).