Självporträtt I och II

Helsingfors Konsthall 25.7 & 1.8.2017

Finska Konstföreningen ordnar kortkurserna SJÄLVPORTRÄTT I och II på Helsingfors Konsthall under ledning av bildkonstnär Vappu Rossi.

Kursdagarna är tisdagen den 25 juli och tisdagen den 1 augusti kl. 18–20.
Pris: 15 € per kväll, Konstföreningens medlemmar 10 € per kväll.

OBS! ANMÄL DIG PÅ FÖRHAND.
Vardera kursen har en egen länk för anmälan.
Kurserna går på finska.

Förfrågningar och annulleringar: Birgitta Orava, tuottaja(a)taidehalli.fi

Tisdag 25 juli kl. 18–20
SJÄLVPORTRÄTT I / Perspektiv på självporträtt

Anmäl dig här!

På kortkursen går vi genom traditionella, experimentella och kanske också humoristiska sätt att rita ett självporträtt. Vi arbetar genom korta övningar. Kursen ger i komprimerad form en översikt över teckning utifrån iakttagelse. Den lämpar sig för såväl nybörjare som längre hunna tecknare.

Till kursen behöver du ett ritblock (A3), åtminstone ett svart ritpapper eller färgat papper, en vit färgpenna eller krita, olika pennor (grafitpenna, blyertspenna – t.ex. B2–B6 + pennvässare) samt tuschpennor (spritlöslig tusch) av tjocklekarna S (tunn) och M (medium). Små speglar finns att låna i Konsthallen. Om du vill kan du också ta med dig en egen större spegel.

Tisdag 1 augusti kl. 18–20
SJÄLVPORTRÄTT II / Självporträtt

Anmäl dig här!

På andra kursdagen tar vi sikte på att göra ett färdigt självporträtt. Du kan använda en spegel eller ett foto som hjälpmedel eller alternativt utgå från första dagens övningsuppgifter. Kursen lämpar sig för såväl nybörjare som längre hunna tecknare. Den är en naturlig fortsättning på första dagens kurs men fungerar också självständigt.

Storleken för självporträttet är ungefär A2. Om du vill jobba med staffli, var beredd att ta med dig ett eget. Små speglar finns att låna i Konsthallen. Om du vill kan du också ta med dig en större spegel. Vill du utgå från ett fotografi, ta med dig ett. Alternativt kan vi ta ett foto av dig på platsen med din egen mobilkamera.

Välj önskad teknik av alternativen här nedan (eller någon annan teknik som du föredrar) och ta med dig den utrustning som krävs (vi kan diskutera tekniken också på första kursdagen om du deltar båda dagarna). Fixativbehandling är inte möjlig på Konsthallen och det är inte tillåtet att ta med sig målarfärger eller vatten till utställningssalarna. Kom ihåg det då du väljer din teknik.

Teknikalternativ 1:
Rivig tuschteckning. Tillbehör: vitt akvarellpapper av storlek ca A2 eller tjockare ritpapper (block med hårt bakgrundspapp eller separat underlag + klämmare för att fästa papperet), svart spritlöslig tusch, grovlek M (medium). Här drar vi kraftig kontur med sprittusch och fortsätter med färger. Metoden är avslappnad, experimenterande och varför inte också karikatyrisk. Färgpennor och färgtusch för den fortsatta bearbetningen finns att låna på Konsthallen.

Teknikalternativ 2:
Oljepastell- eller vaxkritor. Utrustning: ett färgat ark ca A2 ELLER ett relativt tjockt ark A2, separat underlag + klämmor för att fästa papperet (om papperet är fäst i ett block med hård bakgrundspapp behövs varken underlag eller klämmor), oljepastell- eller vaxkritor (t.ex. svart, vit grå och ett par valfria markeringsfärger).

Teknikalternativ 3:
Traditionell teckning med grånyanser. Utrustning: ett vitt ritark ca A2 (block med hård bakgrundspapp eller separat underlag + pappersklämmor) + valfri penna: grafitpenna (t.ex. 3B + radergummi) ELLER blyertspennor (t.ex. B2–B6 + pennvässare + radergummi) ELLER fiberspetspenna (t.ex. 08) eller annan valfri penna.

Foto: Patrik Rastenberger

VAPPU ROSSI (f. 1976) är en bildkonstnär som är känd särskilt för sin skicklighet som tecknare. Huvudmotivet i hennes verk är en människogestalt. Tillämpande och experimenterande teckning och samarbetsprojekt med dansare och musiker bildar en viktig del av hennes produktion. Rossi är en erfaren och efterfrågad lärare som har utvecklat och förädlat undervisningsmetoder för teckning utifrån iakttagelse. Hon har lett teckningskurser bl.a. på Ateneum, Bildkonstakademin, Oriveden opisto och Helsingfors konstmuseum. Rossi är bildkonstmagister från Bildkonstakademin och konstkandidat från Konstindustriella högskolan.