Tommi Grönlunds och Petteri Nisunens retrospektiva utställning visas på Helsingfors Konsthall i januari–mars 2017. Året 2018 öppnas med en utställning av graffitikonstnären EGS. Båda utställningarna produceras av Finska Konstföreningen.

Finska Konstföreningen ordnar årligen en stor utställning av en inhemsk konstnärs verk på Helsingfors Konsthall. Nästa år fylls Konsthallen av konstnärsduon Grönlund-Nisunens tvärkonstnärliga installationer. Utställningen år 2018 presenterar graffitikonstnären EGSs produktion.

Tidigare konstnärer i utställningsserien har varit bl.a. Jussi Heikkilä, Esko Männikkö och Leena Luostarinen.

2017: Grönlund-Nisunen

Tommi Grönlunds (f. 1967) och Petteri Nisunens (f. 1962) utställning presenterar deras produktion från de senaste tjugo åren. Duon rör sig på gränsen mellan konst och vetenskap och leker i sina verk med fysikaliska fenomen såsom tyngdkraften, magnetism och ljus. Också ljudet spelar en viktig roll i deras installationer.

Den retrospektiva utställningen visar dels nyckelverk i Grönlund-Nisunens produktion, dels också helt nya arbeten. Därtill visas många verk som tidigare inte varit utställda i Finland, såsom installationen från Venedigbiennalen 2001.

Konstnärsduon som samarbetat alltsedan 1990-talet har under sin karriär fått flera inhemska och internationella utmärkelser, däribland Statens konstpris 2001 och Världskulturrådets (World Cultural Council) Leonardo da Vinci-pris 2013. Duon har också gjort många offentliga verk, varav det nyaste kommer till Kägeluddens metrostation i Esbo.

Utställningen på Helsingfors Konsthall är öppen 28.1–5.3.2017.

Grönlund–Nisunen: Orbita

2018: EGS

EGS (f. 1974) hör till Finlands internationellt mest kända graffitikonstnärer vars verk kan ses i städer i tiotals länder världen runt. Han fogar alltid bokstäverna EGS till sina verk, men i varierande former och konstellationer ända till det oigenkännliga.

EGS inledde sin karriär under senare hälften av 1980-talet och har på sina resor under årens lopp studerat graffiti som en konstform: dess historia, stilarter och traditioner. Han har också försökt rucka på gränserna mellan gatukonst och musei- och gallerikonst. Hans verk har setts förutom i tunnlar, på tåg och på övergivna byggnader även på flera gallerier. EGSs verk ingår också i offentliga samlingar, och hans väggmålning på Vanda fängelses yttervägg var den första graffitin som var officiellt beställd av finska staten.

På utställningen som öppnar i januari 2018 visas bl.a. väggmålningar, installationer och skulpturer.

Mer information:

Satu Metsola, utställningschef, satu.metsola(a)taidehalli.fi, 040 451 4771

Lotta Nelimarkka, kommunikationschef, lotta.nelimarkka(a)taidehalli.fi, 040 451 4772