Kuva/Foto/Photo: Patrik Rastenberger

Finska Konstföreningen ordnar croquis-kvällar med levande modell på Helsingfors Konsthall tisdagskvällar kl. 18.15–20.00 alltid då det med tanke på utställningarna är möjligt. De veckor då utställningar tas ner och hängs upp ordnas inte teckningskvällar.

Var och en tar med sig egna redskap. Inträdesavgift är 8 euro, med Finska Konstföreningens medlemskort 7 euro.

Efter sommarpausen croquiskvällar startar igen den 22 augusti.

TECKNINGSKVÄLLAR UNDER HÖSTEN 2017

Augusti: 22.8, 29.8
September: 5.9, 12.9, 19.9, 26.9
Oktober: 3.10, 10.10
OBS! Datumen kan ändras.

Eftersom tecknandet sker i utställningshallarna får flytande färger av säkerhetsskäl inte användas. Vätskor (kaffe, te, läskedrycker) får inte tas upp till övre våningen. Medhavd matsäck får ätas endast i entréhallen. Endast en stol per tecknare. Tänk på att det finns konstverk i rummet. Var därför aktsam!

I Konsthallens butik, Kioski, kan du nu köpa Finska Konstföreningens skissblock som passar för croquis. A4 | 150 | 80 g | 10 €

Om du vill få information om teckningskvällar per e-post, skicka din e-post address till info(a)suomentaideyhdistys.fi.

Kansliet: tfn 045 7731 4315, biljettkassan: tfn 040 450 7211

Konstnären Tapani Raittila: Croquisteckningar inte lätta att bedöma

”Precis så är det. Den som gallrar kan också missta sig, det medger jag gärna. Croquis görs hastigt, och det har sina goda sidor. Men tecknar man långsamt så är det en alldeles annan sak. En teckning där konstnären ”studerar”, som man brukar säga, är någonting annat än croquis, som bygger på hasard och — i bästa fall — föds under lyckliga stjärnor. Matisse sade till sina elever att de måste kunna teckna som en man som faller ner från femte våningen — lika snabbt.” (Tapani Raittila intervjuad av Riitta Valorinta i Raittilas utställningsbok 2007)

Tapani Raittila: Sittande flicka, 1973