Ken Mai. Kuva/Foto/Photo: Paul Takahashi

Finska Konstföreningen ordnar croquiskvällar med levande modell på Helsingfors Konsthall på tisdagar kl. 18.15–20.00 då konstutställningarna inte hindrar det. De veckor då en utställning hängs upp ordnas kvällarna inte. Förutom de traditionella croquiskvällarna tecknar vi på fyra torsdagarna i höst också efter rörlig modell.

Ta med egna redskap. Deltagaravgift 8 euro, för Konstföreningens medlemmar 7 euro.

TECKNINGSKVÄLLAR UNDER HÖSTEN 2017

Augusti: den 22 och 29
September: den 5, 12, 19 och 26
Oktober: den 3, 10, 24 och 31
November: den 7 och 14

OBS! Ändringar möjliga.

KOM MED OCH LÄR DIG TECKNA EN RÖRLIG MODELL!

Finska Konstföreningens torsdagskvällar med rörelsecroquis
26.10, 2.11 och 9.11 kl. 18.15–20.00

Tecknandet börjar från en statisk position som långsamt förbyts i rörelse. De statiska positionerna turas om med rörelse. På teckningskvällarna ges ingen undervisning, utan deltagarna tecknar självständigt. Modell: butohkonstnär Ken Mai.

Ta med egna redskap. Pris 8 € / för Konstföreningens medlemmar 7 €.

Foto: Patrik Rastenberger

Ken Mai är en japansk butohkonstnär, koreograf, lärare och yogi. Han bor och arbetar sedan 2006 i Helsingfors och har utövat butohdans i över 25 år. Numera uppträder och undervisar han i många länder runtom i världen.

Eftersom tecknandet sker i utställningshallarna får flytande färger av säkerhetsskäl inte användas. Vätskor (kaffe, te, läskedrycker) får inte tas upp till övre våningen. Medhavd matsäck får ätas endast i entréhallen. Endast en stol per tecknare. Tänk på att det finns konstverk i rummet. Var därför aktsam!

Om du vill få information om teckningskvällar per e-post, skicka din e-post address till info(a)suomentaideyhdistys.fi.

Kansliet: tfn 045 7731 4315, biljettkassan: tfn 040 450 7211

I Konsthallens butik, Kioski, kan du nu köpa Finska Konstföreningens skissblock som passar för croquis. A4 | 150 | 80 g | 10 €

Konstnären Tapani Raittila: Croquisteckningar inte lätta att bedöma

”Precis så är det. Den som gallrar kan också missta sig, det medger jag gärna. Croquis görs hastigt, och det har sina goda sidor. Men tecknar man långsamt så är det en alldeles annan sak. En teckning där konstnären ”studerar”, som man brukar säga, är någonting annat än croquis, som bygger på hasard och — i bästa fall — föds under lyckliga stjärnor. Matisse sade till sina elever att de måste kunna teckna som en man som faller ner från femte våningen — lika snabbt.” (Tapani Raittila intervjuad av Riitta Valorinta i Raittilas utställningsbok 2007)