Tulossa: EGS

Helsingin Taidehalli avautuu tammikuussa 2018

Suomen Taideyhdistys järjestää vuosittain kotimaisen taiteilijan suurnäyttelyn Helsingin Taidehallissa. Vuoden 2018 näyttelyssä nähdään graffititaiteilija EGSin tuotantoa.

EGS (s. 1974) on Suomen kansainvälisesti tunnetuimpia graffititaiteilijoita, jonka maalaamia teoksia voi nähdä kaupunkitilassa kymmenissä eri maissa. Taiteilija liittää kaikkiin töihinsä kolme nimikirjaintaan, muokaten niitä uusiksi muodoiksi ja järjestelmiksi, aina tunnistamattomuuteen saakka.

1980-luvun loppupuolella uransa aloittanut EGS on tutkinut matkoillaan graffitia taidemuotona: sen historiaa, tyylejä ja traditioita. Hän on myös pyrkinyt sekoittamaan katutaiteen ja näyttelytilojen välistä rajaa. Hänen töitään onkin nähty tunnelien, junien ja hylättyjen rakennusten lisäksi lukuisissa gallerioissa. EGSin teoksia on hankittu julkisiin kokoelmiin, ja hänen Vantaan vankilaan toteuttamansa seinämaalaus oli ensimmäinen Suomen valtion tilaama graffiti.

Tammikuussa 2018 aukeavassa näyttelyssä nähdään mm. seinämaalauksia, installaatioita ja veistoksia.

Lue artikkeli Yli 50 maata, 250 kaupunkia, 3 kirjainta: EGS

Kuva: EGS: Fragile Identity, 2016, lasiveistos, 40 x 63 x 16 cm, Nykytaiteen museo Kiasma