Nuorten biennaali II – Pieni taivas

[:fi]Helsingin Taidehalli[:sv]Helsingfors Konsthall[:en]Kunsthalle Helsinki [:fi]19.11.–11.12.2005[:sv]19.11–11.12.2005[:en]19.11.–11.12.2005

Nuorten biennaali levittäytyy jo toista kertaa Taidehallin näyttelytiloihin. Suomen Taideyhdistyksen tuottaman näyttelyn nimenä on tällä kertaa Pieni taivas ja näyttelyn teemoina ovat romantiikka, idealismi ja illuusiot.

Pienen taivaan kuraattori Henna Paunu on valinnut näyttelyyn yhdeksän taiteilijaa sekä yhden taiteilijaparin. Taiteilijat tuovat Taidehalliin nähtäville uusia, näyttelyä varten tekemiään taideteoksia. Näyttelyn monipuolinen oheisohjelma keskittyy la 26.11. järjestettävään tapahtumapäivään. Silloin luvassa on mm. rommidrinkkejä ja Havaiji-teemamusiikkia Tiki-baarissa sekä performanssiryhmä Utun visualisointi J.R.R. Tolkienin teoksesta Taru Sormusten Herrasta. Pienen taivaan aikana Taidehalliin on poikkeuksellisesti vapaa pääsy koko näyttelyn ajan ja näyttely on avoinna yleisölle tavallista pidempään ti–su klo 11–19.

Pienen taivaan taiteilijat ja yksi taiteilijapari ovat Maija Blåfield, Mikko Kallio, Tellervo Kalleinen & Oliver Kochta-Kalleinen, Jouko Korkeasaari, Markus Kåhre, Marko Lampisuo, Vappu Rossi, Jani Ruscica, Tommi Toija ja Camilla Vuorenmaa. Kuraattori Henna Paunun mukaan ”näyttely korostaa ihmisen kykyä ymmärtää ja tuntea myötätuntoa ja tuo esiin henkilökohtaista ja omakohtaista suhteessa johonkin laajempaan. Taiteilijat tekevät näkyväksi sisäisiä maailmoja, mielen paratiisia ja utopioita. Pieni taivas luo myös jatkumoa romantiikan ja idealistisen taiteen perinteeseen: teoksia yhdistää korkealle pyrkiminen, tarve unelmoida, halu luoda maailmoja, irtautua ja ylevöittää. Näyttely kertoo halusta kokea, tuntea, selviytyä ja rakentaa haaveista totta.”

Nuorten biennaali on Suomen Taideyhdistyksen näyttelykonsepti, joka toteutetaan nyt toista kertaa. Näyttely toteutetaan joka toinen vuosi ja sillä on aina uusi kuraattori ja kuraattorin valitsema ajankohtainen teema. Kuraattori valitsee näyttelyyn kymmenen alle 35-vuotiasta kotimaista taiteilijaa tai taiteilijaryhmää, jotka tuovat Nuorten biennaaliin nähtäväksi uusia taideteoksia. Taideyhdistys myöntää näyttelyn taiteilijoille 5000 €:n apurahan.

Pienen taivaan yhteydessä julkaistaan näyttelylehti, joka sisältää Henna Paunun kirjoittaman esittelytekstin näyttelyn teemoista ja taiteilijoiden haastattelut. Näyttelyn monipuolinen oheisohjelma aikatauluineen löytyy tiedotteen kääntöpuolelta! Näyttelylehteä jaetaan ilmaiseksi näyttelyvieraille Taidehallissa. Pienen taivaan graafisesta ilmeestä vastaa Syrup Helsinki.

Näyttelyn työryhmään Henna Paunun lisäksi kuuluvat Tero Laaksonen, Tuomas Laatikainen, Saara Suojoki, Maija Tanninen-Mattila ja Taru Tappola.