Taidepalsta on Suomen Taideyhdistyksen toimittama haastattelusarja, jossa viljellään ajatuksia taiteesta. Palstan ensimmäisessä osiossa tapaamme intohimoisia taiteen keräilijöitä. Sarjan avaa kuvataiteen parissa vapaasti vaeltelevan Arto Jurttilan haastattelu. Lue juttu täältä! Taidepalstan sisällöstä vastaa taiteen kentällä tekijänä, tuottajana ja tutkijana työskentelevä Katri Salmenoja.

Nuorten taiteilijoiden apurahat: haku 2019

2.5.–30.8.2019

Nuorten taiteilijoiden apurahaa voivat hakea enintään 35-vuotiaat, ammattiin valmistuneet kuvataiteilijat. Haku tapahtuu sähköisellä lomakkeella verkossa. Apurahan suuruus on 6000 € ja se myönnetään 30 taiteilijalle joulukuussa. Hakuaika: 2.5.–30.8.2019.

Edvard Richter -apurahat 2019

1.8.–30.9.2019

Edvard Richterin nimeä kantavat apurahat on suunnattu lehdistön ja tiedotusvälineiden piirissä toimiville kuvataidearvostelijoille. Apurahan tarkoituksena on tarjota mahdollisuus ulkomaanmatkaan ja tutustumiseen ajankohtaiseen kuvataiteeseen. Apurahaa haetaan sähköisellä lomakkeella verkossa. Hakuaika: 1.8.–30.9.2019.

Piirustusillat Helsingin Taidehalli tiistaisin 18:15-20:00

Kesätauon jälkeen piirustusillat alkavat jälleen 20.8.

Arpajaisvoitot 2019

Suomen Taideyhdistys hankkii joka vuosi noin sata taideteosta, jotka arvotaan vuoden päätteeksi yhdistyksen jäsenten kesken. Arvontaan osallistuminen edellyttää jäsenmaksun maksamista viimeistään 15. joulukuuta. Vuoden 2019 arpajaisvoittajat julkistetaan perinteisessä iltajuhlassa tammikuussa 2020.

Paul Osipow Helsingin Taidehalli 26.1.–24.3.2019

Suomalaisen kuvataiteen keskeisiin maalareihin lukeutuvan Paul Osipowin laajassa retrospektiivisessä näyttelyssä nähdään vaikuttava poikkileikkaus taiteilijan tuotantoa: geometrisiä ja vapaamuotoisia abstraktioita sekä figuratiivisia klassisia aiheita, kuten ruoka-asetelmia sekä naisfiguureja, 1960-luvulta tähän päivään.

EGS-kirjalle Kirjataiteen kaunis kirja -palkinto

Suomen Taideyhdistyksen julkaisu EGS (2018, toim. Pirkko Tuukkanen, graafinen suunnittelu Janne Hänninen, Agency Leroy) sai Kirjataiteen kaunis kirja -palkinnon Suomen kirjataiteen komitean Kauneimmat kirjat 2018 -kilpailussa.

Baletticroquis Helsingin Taidehalli 21.2., 28.2., 7.3. ja 14.3.

Suomen Taideyhdistyksen järjestämässä liikecroquis’ssa keskitytään havainnoimaan baletin tarjoamia liikkeitä ja balettitanssijan kehon anatomista rakennetta. Omat piirustusvälineet mukaan. Osallistumismaksu 8 € / STY:n jäsenille 5 €.

Kirja: Paul Osipow

STY julkaisee näyttelyn yhteydessä kirjan, joka esittelee laajasti Paul Osipowin tuotantoa. Julkaisuun ovat kirjoittaneet kuvataiteilija ja kuvataiteen tohtori Silja Rantanen sekä taidekriitikko, tietokirjailija ja kuraattori Timo Valjakka.

Kirja: EGS

Toim. Pirkko Tuukkanen. Julkaisija: Suomen Taideyhdistys, 2018. Tekstit: EGS, Alan Ket, Jacob Kimvall, Rafael Schacter. Englanti, suomi, ruotsi. Kovakantinen. 240 s. ISBN 978-952-68476-2-7. Hinta: 39 €.

Vuoden 2018 teosarpajaiset Kaapelitehtaalla 31.1.2019

Suomen Taideyhdistys hankkii joka vuosi noin sata taideteosta, jotka arvotaan vuoden päätteeksi jäsenten kesken. Kuluneen vuoden arpajaisvoittajat julkistetaan perinteisessä iltajuhlassa seuraavan vuoden alussa. Lisäksi iltajuhlassa arvotaan paikan päällä vielä parikymmentä taideteosta vain tilaisuuteen osallistujien kesken. Muistathan ilmoittautua tilaisuuteen viimeistään 25.1.2019!