Tapani Raittila

Helsingin Taidehalli 2.2.–30.3.2008

Taidemaalari Tapani Raittila (s. 1921) on suomalaisen modernismin keskeisimpiä vaikuttajia. Näyttely esittelee Raittilan yli 60 vuotta kestäneen uran teoksia laajana temaattisena kokonaisuutena. Esillä on hienoja varhaisvuosien muotokuvia ja maisemia, eleettömän osuvia piirustuksia sekä tilausmuotokuvia mm. kirjailijoista ja presidenteistä. Maalausten ohella nähdään runsaasti piirustuksia ja vesiväritöitä. Yksityiskokoelmista on saatu lainaksi monia Raittilan harvoin nähtyjä teoksia.

Raittilan tuotantoa läpileikkaavat tietyt toistuvat, taiteilijalle keskeiset aiheet: omakuvat ja ateljeen ikkunasta avautuva Katajanokan merimaisema. Raittilaa ovat usein innostaneet arkiset ja lähellä olevat näkymät, perhepiirin lapset tai suvun naiset askareissaan. Näiden rinnalla Raittila on tarkkaan tutkinut klassisia maalaustaiteen aiheita asetelmasta kylpijöihin. Ennen kaikkea Raittila tunnetaan ihmiskuvaajana, jolla on luontainen kyky tavoittaa mallinsa karaktääri vähäeleisesti. Hän on myös taitava piirtäjä, jonka ilmeikkäät henkilökuvat perustuvat ääriviivoja korostavaan piirustustapaan.

Helsingin Taidehalli on Raittilalle ollut keskeinen näyttelypaikka, sillä hänen taiteilijanuransa alkoi vuonna 1945 Taidehallin Nuorten näyttelystä. Tasan 60 vuotta sitten hän sai Suomen Taideyhdistyksen Dukaattipalkinnon, joka jaettiin Taidehallissa vuonna 1948. Raittilan teoksia on vuosien varrella esitelty runsaasti niin kotimaisissa kuin kansainvälisissäkin näyttelyissä. Näin laajaa, temaattisesti koottua retrospektiivistä näyttelyä ei kuitenkaan aikaisemmin ole nähty.

Näyttelyn on koonnut Sara Hildénin taidemuseo yhdessä taiteilijan kanssa. Tampereen jälkeen näyttely on kiertänyt Rovaniemen ja Joensuun taidemuseoissa. Esillä on noin 200 teosta. Näyttelyn on tuottanut Suomen Taideyhdistys ry.

Näyttelyn yhteydessä on julkaistu Sara Hildénin taidemuseon toimittama näyttelykirja, jonka artikkelien kirjoittajina ovat taidehistorian professori Ville Lukkarinen, taidehistorioitsija Rakel Kallio, Sara Hildénin taidemuseon johtaja Riitta Valorinta sekä Tapani Raittilan poika kirjailija Hannu Raittila. Kirja on suomen- ja englanninkielinen.

10.2.–27.5.2007 Sara Hildénin taidemuseo
29.6.–30.9.2007 Rovaniemen taidemuseo