Nuorten biennaali 2003 – Marketti

[:fi]Helsingin Taidehalli[:sv]Helsingfors Konsthall[:en]Kunsthalle Helsinki [:fi]28.11.–7.12.2003[:sv]28.11–7.12.2003[:en]28.11.–7.12.2003

Taidehalliin levittäytyy 28.11.–7.12.2003 ensimmäinen Nuorten biennaali: Marketti. Kymmenen päivän aikana luvassa on kymmenen taiteilijan teoksia ja muun muassa performansseja, konsertteja, muotinäytös, kirpputori, videoscreening, satutunti sekä Pornoakatemia-paneelikeskustelu. Nuorten biennaali on Suomen Taideyhdistyksen luoma uusi näyttelykonsepti. Näyttely toteutetaan joka toinen vuosi ja sillä on aina kuraattorin valitsema ajankohtainen teema.

Ensimmäisen Nuorten biennaalin on kuratoinut visuaalisen kulttuurin tutkija Annamari Vänskä. Näyttelyn teemana on kulutuskulttuurin, kaupallisuuden ja taiteen välinen monimutkainen ja ristiriitainen suhde. Näyttelyn nimi, Marketti, viittaa taidemaailmaan ”taiteen supermarkettina”. Taiteen markkinoilla menekistä määräävät markkinointi ja taiteelliset shokkiarvot – eikä taiteilijoiden nuoruudesta ja kyvystä myydä itseään tuotteena ole ainakaan haittaa. Nuorten biennaali provosoi pohtimaan sitä, kuinka saumattomasti kulutus ja kaupallisuus vaikuttavat nykykulttuurin jokaiseen osa-alueeseen intiimistä arjesta maailmantalouteen. Nyky-yhteiskunnassa kuluttaminen määrittelee yksilöiden osallistumista yhteiskuntaan: onko mahdollista elää kuluttamatta kulttuurin tuottamia tuotteita?

Marketin kymmenen taiteilijaa ja taiteilijaryhmää ovat Pirjetta Brander, Tony Ikonen, Kokeellisen Elektroniikan Seura, Tea Mäkipää, Tero Puha, Maria Pulli, Riikka Puronen, Heidi Romo, Selfish Shellfish ja Viggo Wallensköld.