Piirustusillat

Helsingin Taidehalli 18.15–20.00

Suomen Taideyhdistys järjestää elävän mallin croquis-piirustusiltoja Helsingin Taidehallissa tiistaisin klo 18.15–20.00 näyttelytilanteen salliessa. Tulethan paikalle terveenä. SUOSITTELEMME KASVOMASKIN KÄYTTÖÄ. Osallistujamäärä on rajattu enintään 50 piirtäjään, jotka jaetaan kahteen saliin. Ota omat piirustusvälineet mukaan. Huom. Muutokset mahdollisia.

Arpajaisvoitot 2020

Suomen Taideyhdistys hankkii joka vuosi noin sata taideteosta, jotka arvotaan vuoden päätteeksi yhdistyksen jäsenten kesken. Arvontaan osallistuminen edellyttää jäsenmaksun maksamista viimeistään 15. joulukuuta. Vuoden 2020 arpajaisvoittajat julkistetaan seuraavan vuoden alussa.

Apurahoja kuvataidearvostelijoille 1.8.–30.9.2020

Kuvataidearvostelijoille suunnatun Edvard Richter -apurahan tarkoituksena on tarjota mahdollisuus matkaan vuonna 2021 arvostelun tekemiseksi tai arvostelijan ammattitaidon lisäämiseksi. Apurahaa haetaan sähköisellä lomakkeella verkossa.

Tarja Pitkänen-Walterin näyttely Taidehalliin 2021 Helsingin Taidehalli 16.1.–28.2.2021

Suomen Taideyhdistys järjestää vuosittain kotimaisen taiteilijan suurnäyttelyn Helsingin Taidehallissa. Tarja Pitkänen-Walterin näyttely avautuu tammikuussa 2021. Kuvataiteilija Tarja Pitkänen-Walterin (s. 1960) taiteessa maalauksen moniaistisuus, materiaalisuus ja tilallisuus ovat keskeisessä roolissa. Hän työstää paikkasidonnaisia laajennettuja maalauksia tilaan useilla eri tekniikoilla, tilan käytön ja arkkitehtuurin huomioiden.

Nuorten taiteilijoiden apurahat 2020 2.5.–31.8.2020

Nuorten taiteilijoiden apurahaa voivat hakea enintään 35-vuotiaat, ammattiin valmistuneet kuvataiteilijat. Apurahan suuruus on 6000 €. Myönnetyt apurahat jaetaan joulukuussa. Haku tapahtuu sähköisellä lomakkeella verkossa.

Taidetta kotiin verkosta

Digitalisaation myötä taidetta myyvät ja välittävät tahot ovat laajentaneet toimintaansa monipuolisesti verkkoon. Menneen kevään aikana taide onkin tuonut iloa kotiin juuri internetin välityksellä gallerioiden ja muiden toimipisteiden ollessa valtaosin suljettuina koronapandemian vuoksi. Haastattelin neljää erilaista taidetta myyvää tai välittävää toimijaa selvittääkseni, miten eri tavoin verkkoa voi hyödyntää taidehankinnoissa. Mukana haastattelussa ovat Elina Hämäläinen Galleria […]

Vuoden taidekirja 2019

”Tätä taidekirjaa ei voi olla huomaamatta.”

Suomen Taideyhdistyksen julkaisu Paul Osipow (toim. Pirkko Tuukkanen, graafinen suunnittelu Penni Osipow ja Teemu Pokela) on valittu vuoden 2019 parhaaksi taidekirjaksi Iittalan XXIII Valtakunnallisilla Taidekirjapäivillä. Hämeenlinnan kaupunginkirjaston järjestämän kilpailun voittaja palkittiin Eliel Aspelin -palkinnolla, joka on Harri Koskisen suunnittelema lasiveistos.

Suomen Taideyhdistyksen julkaisut

Kirja Anu Tuominen: Huomenna tänään on eilen on myynnissä Helsingin Taidehallissa. Toim. Pirkko Tuukkanen. Tekstit: Anu Tuominen, Hanna Johansson. Suomi, ruotsi, englanti. Pehmeäkantinen. 176 s. ISBN: 978-952-68476-4-1. Hinta: 45 €

Suomen Taideyhdistyksen palkinnot ja apurahat 2019

STY myöntää vuosittain kolmetoista taidepalkintoa. Vuonna 2019 nuoren taiteilijan Dukaattipalkinnon sai taidemaalari Essi Kuokkanen ja varttuneen taiteilijan tunnustuspalkinnon kuvanveistäjä Pirkko Nukari. William Thuring -pääpalkinnon sai kuvataiteilija Iiu Susiraja. Edvard Richter -palkinto myönnettiin FT Nina Kokkiselle teoksesta Totuudenetsijät: Esoteerinen henkisyys Akseli Gallen-Kallelan, Pekka Halosen ja Hugo Simbergin taiteessa (Vastapaino).