Elina Autio: Sideways 1, Galleria Sculptor, 2018. Kuva/Foto/Photo: Titus Verhe

Vuonna 1858 perustettu Dukaattipalkinto on Suomen vanhin taidepalkinto, jonka Taideyhdistys myöntää vuosittain erityisestä ansiosta nuorelle, enintään 35-vuotiaalle kuvataiteilijalle. Dukaattipalkinto on yhdistyksen palkinnoista perinteikkäin ja merkittävin. Palkintosumma on 16 000 euroa.

DUKAATTIPALKINTO 2018
Kuvataiteilija Elina Autio (s. 1985, Tampere), Valkeakoski

Elina Autio ei toista työskentelyssään mitään ennestään tuttua, vaan luo aivan uuden kielen: hän keskustelee vahvasti materiaalin kanssa, jättää siihen jäljen ja tuo sen uuteen kontekstiin kuitenkaan tuhoamatta sen alkuperäistä olemusta. Autio rakentaa veistoksenkaltaiset maalauksensa usein arkisista pakkaustarvikkeista jalostaen niistä hienoa taidetta. Teokset ovat yhtä aikaa sekä täysin materiaalisia että täysin immateriaalisia: käsitteellisyys on niissä erottamattomasti läsnä niin visuaalisella kuin aineellisellakin tasolla.

Elina Autio on valmistunut taiteen maisteriksi Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta vuonna 2014.

Elina Autio. Kuva/Foto/Photo: Veikko Somerpuro

Dukaattipalkinnon historia on pitkälle suomalaisen kuvataiteen historiaa: ensimmäisiä dukaattipalkinnonsaajia olivat mm. Victoria Åberg (1861), Fredrik Ahlstedt (1969) ja Albert Edelfelt (1872). Fanny Churberg ja Helene Schjerfbeck saivat molemmat palkinnon vuonna 1879.

DUKAATTIPALKINNOT 2000-LUVULLA

2017: Jaakko Pallasvuo (s. 1987)
2016: Nestori Syrjälä (s. 1983)
2015: Tuomo Rainio (s. 1983)
2014: Alma Heikkilä (s. 1984)
2013: Riikka Kuoppala (s. 1980)
2012: Maija Luutonen (s. 1978)
2011: Hans Rosenström (s. 1982)
2010: Leena Nio (s. 1982)
2009: Petri Eskelinen (s. 1975)
2008: Terike Haapoja (s. 1974)
2007: Mari Sunna (s. 1972)
2006: Pauliina Turakka Purhonen (s. 1971)
2005: Tea Mäkipää (s. 1973)
2004: Minna Jatkola (s. 1974)
2003: Vesa-Pekka Rannikko (s. 1968)
2002: Viggo Wallensköld (s. 1969)
2001: Paavo Paunu (s. 1965)

Palkinnoista päättää Suomen Taideyhdistyksen johtokunta palkintolautakunnan ehdotuksen pohjalta. Vuonna 2018 palkintolautakuntaan ovat kuuluneet taiteilija Antti Tanttu (puheenjohtaja), taiteilija Heini Aho, taiteilija Susanne Gottberg, tutkija, taidehistorioitsija Hanna Johansson ja toimittaja Pessi Rautio.