Kuvataiteen Dukaatti-palkinto 2007 taidemaalari Mari Sunnalle

Suomen Taideyhdistys on jakanut tänään (28.11.2007) perinteikkään Dukaatti-palkinnon taidemaalari Mari Sunnalle. Palkinnon arvo on 14 500 €. Dukaattipalkinto annetaan nuorelle, enintään 35-vuotiaalle taiteilijalle erityisistä ansioista. Dukaattipalkinnolla on pitkä historia, ensimmäisen kerran se jaettiin vuonna 1858.

Dukaattipalkinto 2007 annetaan taidemaalari Mari Sunnalle (s. 1972) seuraavin perustein:

Mari Sunnalla on vahvaa näyttöä taiteilijanurastaan. Hän on teknisesti taitava tekijä, joka maalaa rennolla ja vapautuneella otteella. Hänen ilmaisukielensä edustaa selvästi uudenlaista maalausta ja on kiinni ajassamme. Hän ammentaa vapautuneesti maalaustaiteen traditiosta ja luo samalla jotakin uutta, jossa on voimaa, intensiteettiä ja syvyyttä. Hänen työskentelytapansa on maalauksellinen, mutta myös oivaltava ja älyllinen sekä samaan aikaan humoristinen, herkkä ja tunteellinen.

Mari Sunna syntyi 1972 Espoossa. Opiskeltuaan Lahden taideteollisessa instituutissa ja Vapaassa taidekoulussa hän jatkoi opintojaan Lontoossa Chelsea College of Art and Designissa, josta hän valmistui vuonna 2000. Sunna asui ja työskenteli Lontoossa vuodesta 1999 — nykyisin hän asuu ja työskentelee Helsingissä.

Mari Sunna maalaa usein ihmisiä ja kasvoja, jotka eivät ole muotokuvia vaan enemmänkin kuin ihmisen heijastuksia. Hänen maalauksensa eivät yritä olla miellyttäviä tai helppoja; ne ovat samaan aikaan sekä outoja että hellyttäviä, tai vähintään arvoituksellisia.

Mari Sunnan taide on herättänyt paljon huomiota heti hänen ensimmäisistä näyttelyistään alkaen. Hän on menestynyt myös kansainvälisesti ja hänen teoksiaan on julkisissa ja lukuisissa yksityisissä kokoelmissa sekä Suomessa että ulkomailla.