DUKAATTIPALKINTO 2011 HANS ROSENSTRÖMILLE

Hans Rosenström (s. 1978 Lohjalla) luo vähistä elementeistä yllättäviä tiloja ja tilanteita. Vaikka Rosenströmin taide perustuu äänelle, siinä näkyvät kuvataiteen perinteet erilaisista optisista oivalluksista ja surrealismista paikkasidonnaisuuteen ja kokeelliseen elokuvaan.

Rosenström antaa katsojalle tärkeän roolin taiteensa viimeistelijänä ja merkityksellistäjänä. Rosenströmin teokset ovat valosta, äänestä ja katsojan liikkeestä syntyviä teatterillisia kummajaisia. Niiden jälkeen todellisuus näyttää, kuulostaa ja tuntuu hetken tutulta paikaltaan outoon asentoon siirtyneeltä. Taiteilija asuu ja työskentelee Helsingissä ja Tukholmassa.

Palkintosumma on 16 000 €.

Hans Rosenström
Hans Rosenström: Mikado “Tänk på Döden”, Mobile Art Production,
Kulturfestivalen i Stockholm 2009. Kuva: Karri Kuoppala.

Palkinnoista on päättänyt Suomen Taideyhdistyksen johtokunta. Suomen Taideyhdistyksen palkintolautakuntaan vuonna 2011 ovat kuuluneet taiteilija Antti Tanttu (puheenjohtaja), taiteilija Susanne Gottberg, tutkija, taidehistorioitsija Hanna Johansson, taiteilija Vesa-Pekka Rannikko ja diplomi-insinööri Antti Kantola.