Vuonna 1858 perustettu Dukaattipalkinto on Suomen vanhin taidepalkinto, jonka Taideyhdistys myöntää vuosittain erityisestä ansiosta nuorelle, enintään 35-vuotiaalle kuvataiteilijalle. Dukaattipalkinto on yhdistyksen palkinnoista perinteikkäin ja merkittävin. Palkintosumma on 16 000 euroa.

DUKAATTIPALKINTO 2019
Taidemaalari Essi Kuokkanen (s. 1991, Pieksämäki), Helsinki

Essi Kuokkanen. Kuva: Patrik Rastenberger

Essi Kuokkasen taide on kuvakieleltään vahvaa ja omaperäistä sekä luonteeltaan hyvin itsenäistä ulkopuolisiin esikuviin tai taidevirtauksiin nojautumatta. Kuvat kertovat tarinaa, eivät kuvita sitä; pääosassa on maalaus, jonka oma kuvallinen ajattelu ja narratiivisuus ovat yhtä. Aiheet käsittelevät usein kipeitäkin asioita ihmisen osasta tässä maailmassa, mutta lempeydellä ja huumorilla. Vaikeat asiat loksahtavat maalauksen sisällä kohdalleen ja muuttuvat vähemmän ahdistaviksi. Lähtökohta on vakava, mutta kuvissa on hauskuutta ja iloa. Lopputulos on jotakin uutta.

Essi Kuokkanen viimeistelee maisteriopintojaan Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa. Hän on valmistunut kuvataiteen kandidaatiksi vuonna 2017. Kuokkasen teoksia on mm. Kiasmassa, valtion taideteostoimikunnan kokoelmassa sekä yksityiskokoelmissa.

Essi Kuokkanen: I Like the Way It Stings, 2018

Essi Kuokkanen: Tyhmeliini, 2018

Dukaattipalkinnon historia on pitkälle suomalaisen kuvataiteen historiaa: ensimmäisiä dukaattipalkinnonsaajia olivat mm. Victoria Åberg (1861), Fredrik Ahlstedt (1969) ja Albert Edelfelt (1872). Fanny Churberg ja Helene Schjerfbeck saivat molemmat palkinnon vuonna 1879.

DUKAATTIPALKINNOT 2000-LUVULLA

2018: Elina Autio (s. 1985)
2017: Jaakko Pallasvuo (s. 1987)
2016: Nestori Syrjälä (s. 1983)
2015: Tuomo Rainio (s. 1983)
2014: Alma Heikkilä (s. 1984)
2013: Riikka Kuoppala (s. 1980)
2012: Maija Luutonen (s. 1978)
2011: Hans Rosenström (s. 1982)
2010: Leena Nio (s. 1982)
2009: Petri Eskelinen (s. 1975)
2008: Terike Haapoja (s. 1974)
2007: Mari Sunna (s. 1972)
2006: Pauliina Turakka Purhonen (s. 1971)
2005: Tea Mäkipää (s. 1973)
2004: Minna Jatkola (s. 1974)
2003: Vesa-Pekka Rannikko (s. 1968)
2002: Viggo Wallensköld (s. 1969)
2001: Paavo Paunu (s. 1965)

Palkinnoista päättää Suomen Taideyhdistyksen johtokunta palkintolautakunnan ehdotuksen pohjalta. Vuonna 2018 palkintolautakuntaan ovat kuuluneet taiteilija Antti Tanttu (puheenjohtaja), taiteilija Heini Aho, taiteilija Susanne Gottberg, tutkija, taidehistorioitsija Hanna Johansson ja toimittaja Pessi Rautio.