Jani Ruscica: Flatlands, 2018, custom made objects, musicians. Photo: Petr Viksna

WILLIAM THURING -PALKINNOT 2018

William Thurings stiftelse on Suomen Taideyhdistyksen tärkein tukija. Vuosittain 35–45-vuotiaille kuvataiteilijoille jaettavat, William Thuringin nimeä kantavat palkinnot sisältyvät Thuringin säätiön vuosittaiseen lahjoitukseen Suomen Taideyhdistykselle.

WILLIAM THURING -PÄÄPALKINTO 14 000 €
Jani Ruscica (s. 1978, Savonlinna), Helsinki

Jani Ruscica on työskennellyt videon, valokuvan, teatterin ja musiikin alueilla ja yhdistänyt näitä niin, ettei kokonaisuuksia voi eikä ole syytä määritellä minkään lajin pohjalta. Hänen taiteessaan yksi merkitys saa vaihtelevia muotoja. Hänen teoksissaan on mielenkiintoista se, miten ilmiöt ja asiat kääntyvät erilaisille medioille. Ruscican taide pohtii kysymyksiä merkityksestä, toistosta, lainaamisesta ja sitä kautta alkuperästä. Jani Ruscica on myös osoittanut kykynsä uutta luovaan yhteistyöhön eri alojen taiteilijoiden kanssa teoksissaan Conversation in Pieces ja Flatlands.

Jani Ruscica vietti lapsuutensa Italiassa ja muutti 11-vuotiaana Suomeen. Taidetta hän on opiskellut sekä Britanniassa että Suomessa, Chelsea College of Art and Designissa ja Kuvataideakatemiassa.

Jani Ruscica. Kuva: Veikko Somerpuro

WILLIAM THURING -NIMIKKOPALKINNOT, 9 kpl à 6 500 €

Erika Adamsson (s. 1973, Turku), Turku; maalaus
Erno Enkenberg (s. 1975, Hyvinkää), Espoo; maalaus
Jan Ijäs (s. 1975, Jyväskylä), Helsinki; mediataide, elokuva
Pekka & Teija Isorättyä (molemmat s. 1980, Tornio), Espoo; kuvanveisto, installaatio
Liisa Lounila (s. 1976, Helsinki), Helsinki; video, valokuva, maalaus
Teemu Mäenpää (s. 1977, Kotka), Helsinki; maalaus
Rauha Mäkilä (s. 1980, Helsinki), Helsinki; maalaus
Alina Sinivaara (s. 1978, Helsinki), Helsinki; maalaus
Camilla Vuorenmaa (s. 1979, Tampere), Helsinki; maalaus

Kuva: Veikko Somerpuro

William Thuring (1880–1968) syntyi laivanvarustajaperheen kuopuksena Kaskisissa. Hän toimi ensin asianajajana ja siirtyi sen jälkeen pankkiiriksi. Jo elinaikanaan hän harjoitti huomattavaa hyväntekeväisyystoimintaa. William Thuringin Säätiö perustettiin 1960-luvulla William Thuringin testamenttilahjoituksen varoilla. Säätiö on vuosien kuluessa kasvanut tärkeäksi instituutioksi tukien yhteisöjä, jotka edistävät tieteen, taiteen, kansanvalistuksen, terveydenhuollon sekä muita yleishyödyllisiä hankkeita Suomessa.

Thuring-palkinnoista päättää Suomen Taideyhdistyksen johtokunta puheenjohtajanaan tuottaja, toimitusjohtaja Lasse Saarinen ja varapuheenjohtajana FK Päivi Karttunen.