WILLIAM THURING -PÄÄPALKINTO (14 000 €) JANNE RÄISÄSELLE

Taidemaalari Janne Räisänen (s. 1971) tunnetaan maalauksista, joita inspiroi populaarikulttuuri. Hänen teoksilleen on tyypillistä voimakas ilmaisu, joka näkyy maalausten väreissä ja muotokielessä. Räisänen ammentaa aiheet teoksiinsa omasta elämästään, jota täyttävät musiikki, katumuoti, elokuvat, ilmiöt ja huumori.

Janne Räisäsen pääasiallinen media on maalaaminen, mutta hän on tehnyt myös performansseja sekä installaatioita. Maalaukset vaihtelevat esittävästä täysin abstraktiin. Teokset ovat dynaamisia ja niissä tapahtuu paljon. Saman teoksen sisään mahtuu kirjo pikkutarkoista yksityiskohdista raivokkaan suurpiirteisiin siveltimenvetoihin. Teokset sisältävät viestejä ja seksuaalisuutta, viittauksia taiteeseen ja politiikkaan.

Janne Räisänen on opiskellut Kuvataideakatemiassa maalaustaiteen osastolla, josta hän valmistui maisteriksi 1998. Hän on tehnyt opintoja myös Frankfurtin Städelschule -yliopistossa sekä Limingan taidekoulussa. Taidemaalarin uran lisäksi Räisänen on toiminut Vapaan taidekoulun vastaavana opettajana. Räisänen palkittiin Suomen Taideyhdistyksen Dukaattipalkinnolla 1999 sekä valittiin vuoden nuoreksi taiteilijaksi. Samana vuonna taiteilija oli ehdolla Carnegie Art Awardin saajaksi. Räisänen oli Ars Fennica -palkintoehdokas 2004. Taiteilijan teoksia on lukuisissa suomalaisten säätiöiden, museoiden ja keräilijöiden kokoelmissa. Taiteilijalla on ollut vuodesta 1994 lähtien aktiivisesti näyttelyitä sekä kotimaassa että ulkomailla.

Janne Räisänen
Janne Räisänen. Kuva: Roger Gustafsson

MUUT WILLIAM THURING -NIMIKKOPALKINNOT (6 000 €)
annettiin seuraaville taiteilijoille:

Taidegraafikko Pälvi Hanni (s. 1972), Ylöjärvi