William Thuringin nimeä kantavat erikoispalkinnot myönnetään kymmenelle uransa keskivaiheilla olevalle, alle 45-vuotiaalle taiteilijalle.

WILLIAM THURING -PÄÄPALKINTO 2013 (10 000 €) TAIDEMAALARI VIGGO VALLENSKÖLDILLE

Viggo Wallensköld (s. 1969 Porvoossa) on sanonut, että maalaus käsittelee asioita, joista ei voi puhua. Hän on luonut persoonallisen ja oudonkin gallerian erilaisia ihmisiä ja maisemia jo tähänastisessa tuotannossaan. Taitavasti maalatut teokset sisältävät usein jonkin särmän tai haavan. Ne antavat katsojalle aineksia monenlaisiin kertomuksiin, mutta jäävät mielenkiintoisella tavalla salaperäisiksi.

Viggo Wallensköld on valmistunut kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemiasta vuonna 1995. Hän on saanut Suomen Taideyhdistyksen Dukaattipalkinnon vuonna 2002, ja hänet valittiin Vuoden nuoreksi taiteilijaksi vuonna 2005. Hän asuu ja työskentelee Tampereella.

Viggo Wallensköld

Yhdeksän muuta WILLIAM THURING -NIMIKKOPALKINTOA, à 6 500 €, myönnettiin seuraaville kuvataiteilijoille:

Eeva-Leena Eklund (s. 1972 Porissa), Helsinki
Kaisaleena Halinen (s. 1973 Turussa), Helsinki
Aino Kannisto (s. 1973 Espoossa), Helsinki
Kimmo Kumela (s. 1971 Riihimäellä), Helsinki
Johanna Lecklin (s. 1972 Helsingissä), Helsinki
Niko Luoma (s. 1970 Helsingissä), Helsinki
Lotta Määttänen (s. 1968 Muurlassa), Helsinki
Jaakko Rustanius (s. 1970 Tampereella), Helsinki
Kalle Turakka Purhonen (s. 1974 Porvoossa), Helsinki

Palkinnoista päättää Suomen Taideyhdistyksen johtokunta lautakuntien ehdotusten perusteella.

William Thuring -palkintojen osalta ehdotuksen tekevät yhdistyksen puheenjohtaja Lasse Saarinen ja varapuheenjohtaja Päivi Karttunen. Jaettava summa, 72 500 €, sisältyy William Thuring -säätiön vuosittaiseen lahjoitukseen Suomen Taideyhdistykselle.