Kari Cavén, 2018

Suomen Taideyhdistys myöntää vuosittain yhden tunnustuspalkinnon varttuneelle kuvataiteilijalle kunnianosoituksena merkittävästä urasta taiteen kentällä.

Palkintosumma on 10 000 euroa.

TUNNUSTUSPALKINTO 2018
Kuvanveistäjä Kari Cavén (s. 1954, Savonlinna), Helsinki

Kari Cavén rakastaa esineitä ja käsillä tekemistä. Hän on uudistanut kuvanveiston muotokieltä käyttämällä teoksissaan hylättyjä tavaroita, kierrätysmateriaalia ja romua, joille hän antaa uuden elämän muokkaamalla niistä esittäviä objekteja oivaltavalla tavalla, joka herättää katsojassa ilahduttavan yllättäviä mielleyhtymiä. Moniselitteiset ja verbaalisesti leikittelevät teosnimet, jotka valaisevat teoksen sisältöä, ovat merkittävä osa Cavénin taidetta. Teoksissa on melankolista huumoria ja kummallista, omanlaistaan runoutta.

Kari Cavén on opiskellut maalausta Vapaassa taidekoulussa 1976–1977 ja jatkanut sen jälkeen taideopintojaan Taideteollisessa korkeakoulussa (nyk. Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu) ja Taideakatemian koulussa (nyk. Taideyliopiston Kuvataideakatemia) 1978–1982. Hän edusti Suomea Venetsian biennaalissa vuonna 1995 ja sai Pro Finlandia -mitalin vuonna 2014.

Kari Cavén. Kuva/Foto/Photo: Veikko Somerpuro

Kari Cavén: Korkeiden paikkojen kammo, 2018, 50 x 100 cm

Palkinnoista päättää Suomen Taideyhdistyksen johtokunta palkintolautakunnan ehdotuksen pohjalta. Taideyhdistyksen sääntöjen mukaan (11 §) palkintolautakuntaan valitaan vuosikokouksessa kolme jäsentä, joista kahden on oltava kuvataiteilijoita sekä kaksi varajäsentä, joista toisen on oltava kuvataiteilija.

Suomen Taideyhdistyksen palkintolautakuntaan vuonna 2018 ovat kuuluneet taiteilija Antti Tanttu (puheenjohtaja), taiteilija Heini Aho, taiteilija Susanne Gottberg, tutkija, taidehistorioitsija Hanna Johansson ja toimittaja Pessi Rautio.