Pirkko Nukari: Hiljaiset linnut, 2013 (yksityiskohta)

Suomen Taideyhdistys myöntää vuosittain yhden tunnustuspalkinnon varttuneelle kuvataiteilijalle kunnianosoituksena merkittävästä urasta taiteen kentällä.

Palkintosumma on 10 000 euroa.

TUNNUSTUSPALKINTO 2019
Kuvanveistäjä Pirkko Nukari (s. 1943, Helsinki), Helsinki

Pirkko Nukari. Kuva: Patrik Rastenberger

Pirkko Nukari työskentelee perinteisen plastisen kuvanveiston keinoin käyttäen materiaalinaan pronssia, mutta teosten teemat, kuten ihmisen ja luonnon välinen suhde, puhuttelevat vahvasti nykyhetkessä. Nukari tunnetaan etenkin herkistä lintuveistoksistaan, joissa on ilmavuutta ja keveyttä pronssin raskaudesta huolimatta. Vaikka teokset ovat usein pienikokoisia, ne luovat kuvanveistoksellisesti kiinnostavalla tavalla ympärilleen kokoaan suuremman tilan, johon linnun voisi odottaa pyrähtävän lentoon. Kriitikko Otso Kantokorven (1957–2018) mukaan Pirkko Nukari on vienyt klassista pronssiveistoa uusiin ulottuvuuksiin: ”Hänen käsissään raskas metalliseos kokee vakuuttavasti sen kaikista ihmeellisimmän muodonmuutoksen, joka kuvanveistoa parhaimmillaan leimaa: aine muuttuu aineettomaksi, raskas ja staattinen saavat kuvanveistäjän maagisen kosketuksen kautta aineettomia ulottuvuuksia.”

Pirkko Nukari on opiskellut Taideteollisessa oppilaitoksessa vuosina 1961–1966 ja valmistunut kuvaamataidon opettajalinjalta. Hän on toiminut opettajana Taideteollisessa oppilaitoksessa/korkeakoulussa vuosina 1966–1980 ja Taide-lehden päätoimittajana 1980–1984. Nukarilla on teoksia useissa kokoelmissa sekä lukuisia julkisia teoksia Suomessa ja ulkomailla. Hänelle on myönnetty Suomen Leijonan ritarikunnan Pro Finlandia -mitali vuonna 2017.

Pirkko Nukari: Varpuspöllö, 2008

Pirkko Nukari: Töyhtötiainen, 2011

Pirkko Nukari: Hiljaiset linnut, 2013

Palkinnoista päättää Suomen Taideyhdistyksen johtokunta palkintolautakunnan ehdotuksen pohjalta. Taideyhdistyksen sääntöjen mukaan (11 §) palkintolautakuntaan valitaan vuosikokouksessa kolme jäsentä, joista kahden on oltava kuvataiteilijoita sekä kaksi varajäsentä, joista toisen on oltava kuvataiteilija.

Suomen Taideyhdistyksen palkintolautakuntaan vuonna 2018 ovat kuuluneet taiteilija Antti Tanttu (puheenjohtaja), taiteilija Heini Aho, taiteilija Susanne Gottberg, tutkija, taidehistorioitsija Hanna Johansson ja toimittaja Pessi Rautio.