Emma Rönnholm (s./f./b. 1984): 1000 years (Serve Somebody), 2018 (yksityiskohta/detalj/detail)

Suomen Taideyhdistys on myöntänyt apurahoja nuorille taiteilijoille hakemuksesta vuodesta 2002 alkaen. Nuorten taiteilijoiden apurahaa voivat hakea enintään 35-vuotiaat, ammattiin valmistuneet kuvataiteilijat. Apurahan suuruus on 6000 € ja se myönnetään kolmellekymmenelle nuorelle taiteilijalle. Apurahat jaetaan joulukuussa.

Seuraava hakuaika: 2.5.–30.8.2019.

Haku tapahtuu sähköisellä lomakkeella verkossa.

Ikäraja: Hakijan tulee olla hakuajan päättyessä (30.8.2019) enintään 35-vuotias.

Opinnot: Ensisijaisesti hakijan tulee olla suorittanut perusopinnot. Tapauskohtaisesti käsitellään hakijat, jotka ovat opintojensa loppusuoralla ja toimivat jo kuvataiteilijan ammatissa, mutta eivät ole vielä virallisesti valmistuneet (esimerkiksi molemmat tai toinen osa lopputyöstä jo tehtynä).

Aikaisemmat apurahat: Nuorten apurahaa ei voi saada kahta kertaa.

Apurahan käyttökohde: Apuraha voidaan myöntää työskentelyapurahana, kohdeapurahana tai esimerkiksi laitehankintoihin. Apuraha voidaan myöntää myös kuvataiteen jatko-opintoihin kotimaassa tai ulkomailla.

Palkinnoista ja apurahoista päättää Suomen Taideyhdistyksen johtokunta lautakuntien ehdotusten perusteella. Ehdotuksen nuorten taiteilijoiden apurahoista tekee palkinto- ja apurahalautakunta, johon vuonna 2018 kuuluvat kuvataiteilija Antti Tanttu (pj.), kuvataiteilija Susanne Gottberg, tutkija, taidehistorioitsija Hanna Johansson, kuvataiteilija Heini Aho ja FM Pessi Rautio.

Lisätietoja: info(at)suomentaideyhdistys.fi, puh. 045 7731 4315.