Milla Toukkari (1986): Meluisa uni / Bullrig dröm, 2015

Suomen Taideyhdistys on perustettu vuonna 1846 ja sen tarkoituksena on suomalaisen kuvataiteen tukeminen sekä sen tuntemuksen ja harrastuksen edistäminen. Yhdistys pyrkii erityisesti tukemaan nuoria, uransa alussa olevia lahjakkaita kuvataiteilijoita.

STY on myöntänyt apurahoja nuorille taiteilijoille hakemuksesta vuodesta 2002 alkaen. Nuorten taiteilijoiden apurahaa voivat hakea enintään 35-vuotiaat, ammattiin valmistuneet kuvataiteilijat. Apurahan suuruus on 6000 € ja se myönnetään 30 taiteilijalle joulukuussa.

Seuraava hakuaika: 2.5.–30.8.2019.

Haku tapahtuu sähköisellä lomakkeella verkossa. Linkki lomakkeeseen löytyy täältä.

Ikäraja: Hakijan tulee olla hakuajan päättyessä (30.8.2019) enintään 35-vuotias.

Opinnot: Ensisijaisesti hakijan tulee olla suorittanut perusopinnot. Tapauskohtaisesti käsitellään hakijat, jotka ovat opintojensa loppusuoralla ja toimivat jo kuvataiteilijan ammatissa, mutta eivät ole vielä virallisesti valmistuneet (esimerkiksi molemmat tai toinen osa lopputyöstä jo tehtynä).

Aikaisemmat apurahat: Nuorten apurahaa ei voi saada kahta kertaa.

Apurahan käyttökohde: Apuraha voidaan myöntää työskentelyapurahana, kohdeapurahana tai esimerkiksi laitehankintoihin. Apuraha voidaan myöntää myös kuvataiteen jatko-opintoihin kotimaassa tai ulkomailla.

Päätökset apurahoista tekee Suomen Taideyhdistyksen johtokunta lautakuntien ehdotusten perusteella. Ehdotuksen nuorten taiteilijoiden apurahoista tekee palkinto- ja apurahalautakunta, johon vuonna 2019 kuuluvat kuvataiteilija Antti Tanttu (pj.), kuvataiteilija Susanne Gottberg, tutkija, taidehistorioitsija Hanna Johansson, kuvataiteilija Heini Aho ja FM Pessi Rautio.

Lisätietoja: info (at) suomentaideyhdistys.fi, puh. 045 7731 4315.

Huom! Suomen Taideyhdistyksen toimisto on kiinni 1.7.–4.8.2019.