Kuva/Foto/Photo: Patrik Rastenberger

Kuvataidekriitikoille suunnatun Edvard Richter -apurahan hakuaika on 1.8.–30.9.2019.

Apurahaa haetaan sähköisellä lomakkeella verkossa. Linkki lomakkeeseen löytyy 1.8. alkaen täältä. Hakemuksesta tulee ilmetä apurahan käyttösuunnitelma ja haettu määrä. Apurahat jaetaan joulukuussa. Yhdistys edellyttää apurahojen saajilta selvitystä apurahan käytöstä.

Apurahan tarkoituksena on mahdollistaa tutustuminen ajankohtaiseen kansainväliseen kuvataiteeseen ulkomailla. Monet arvostelijat työskentelevät freelancereina, ja kriitikkoapurahoja on Suomessa vähän. Tärkeimpänä kriteerinä apurahan myöntämisessä on ollut se, että hakija on voinut osoittaa vakuuttavasti kriitikontyönsä, sekä hyvin perusteltu apurahan käyttösuunnitelma. Kysymyksessä on matka-apuraha, ei työskentelyapuraha.

Päätökset apurahoista tekee Suomen Taideyhdistyksen johtokunta lautakuntien ehdotusten perusteella. Ehdotuksen Richter-apurahoista tekee kirjallisuuslautakunta, johon vuonna 2019 kuuluvat FL Asko Mäkelä (pj.), taidekriitikko Heikki Kastemaa ja taidekriitikko Sini Mononen.

Lisätietoja: info (at) suomentaideyhdistys.fi, puh. 045 7731 4315.

Edvard Gottlieb Richter (1880–1956) oli suomalainen taidehistorioitsija ja vuodesta 1904 alkaen Helsingin Sanomien johtava taidearvostelija. Hän toimi taidehistorian opettajana Suomen Taideakatemian koulussa (aik. Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulu) vuosina 1917–1947 ja Taideteollisuuskeskuskoulussa, sittemmin Taideteollisessa oppilaitoksessa, vuosina 1917–1951. 1930-luvulla ilmestyneeseen Isoon Tietosanakirjaan hän toimitti taideartikkelit, ja suomentaessaan C. G. Laurinin Konsthistoria-teoksen hän loi merkittävän määrän suomenkielistä taidesanastoa. Richter oli Suomen Taideakatemian jäsenenä vuodesta 1933, valtion kuvaamataidelautakunnan sihteerinä 1918–1951 ja lautakunnan jäsenenä 1921–1952. Hän sai professorin arvonimen 1950.