Suomen Taideyhdistyksen Edvard Richter -apurahat on suunnattu tiedotusvälineiden piirissä toimiville kuvataidearvostelijoille. Kysymyksessä on matka-apuraha, jonka tarkoitus on tarjota mahdollisuus matkaan vuonna 2021 arvostelun tekemiseksi tai arvostelijan ammattitaidon lisäämiseksi.

Hakuaika: 1.8.–30.9.2020

Apurahaa haetaan sähköisellä lomakkeella täällä.

Tärkeimpänä kriteerinä apurahan myöntämisessä on ollut se, että hakija on voinut osoittaa vakuuttavasti kriitikontyönsä, sekä hyvin perusteltu apurahan käyttösuunnitelma. Apurahat jaetaan joulukuussa. Yhdistys edellyttää apurahojen saajilta selvitystä apurahan käytöstä.

Päätökset apurahoista tekee Suomen Taideyhdistyksen johtokunta lautakuntien ehdotusten perusteella. Ehdotuksen Richter-apurahoista tekee kirjallisuuslautakunta, johon vuonna 2020 kuuluvat taidekriitikko, FL Asko Mäkelä (pj.), kuvataiteilija, KuT Johanna Lecklin ja taidekriitikko, FT Sini Mononen.

Aiemmin myönnetyt apurahat >

Lisätietoja: info (a) suomentaideyhdistys.fi, puh. 045 7731 4315.

Edvard Gottlieb Richter (1880–1956) oli suomalainen taidehistorioitsija ja vuodesta 1904 alkaen Helsingin Sanomien johtava taidearvostelija. Hän toimi taidehistorian opettajana Suomen Taideakatemian koulussa (aik. Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulu, nyk. Taideyliopiston Kuvataideakatemia) vuosina 1917–1947 ja Taideteollisuuskeskuskoulussa (nyk. Aalto-yliopiston taideteollinen korkeakoulu) 1917–1951. Valtion kuvaamataidelautakunnan sihteerinä hän oli vuosina 1918–1951, lautakunnan jäsenenä 1921–1952 sekä Suomen taideakatemian jäsenenä vuodesta 1933 alkaen. Hän loi merkittävän määrän suomenkielistä taidesanastoa C. G. Laurinin Konsthistoria-teosta suomentaessaan. Professorin arvonimen hän sai vuonna 1950.