PALKINNOT

Dukaattipalkinto

Vuonna 1858 perustettu Dukaattipalkinto on Suomen vanhin taidepalkinto ja Suomen Taideyhdistyksen palkinnoista merkittävin. Palkinto myönnetään ansioituneelle nuorelle kuvataiteilijalle ja se on suuruudeltaan 16 000 euroa. Lue lisää yhdistyksen jakamista Dukaattipalkinnoista täältä.

Tunnustuspalkinto

​

Suomen Taideyhdistyksen tunnustuspalkinto myönnetään kuvataiteen parissa jo pitkään työskennelleelle taiteilijalle kunnianosoituksena merkittävästä elämäntyöstä. Palkintosumma on 10 000 euroa. Lue lisää yhdistyksen jakamista tunnustuspalkinnoista täältä.

William Thuring -palkinnot

​

William Thurings stiftelse on Suomen Taideyhdistyksen tärkein tukija. Yhdistyksen 35–45-vuotiaille kuvataiteilijoille myöntämät William Thuring -pääpalkinto ja yhdeksän nimikkopalkintoa sisältyvät Thuringin säätiön vuotuiseen lahjoitukseen Suomen Taideyhdistykselle. Pääpalkinto on suuruudeltaan 14 000 euroa, nimikkopalkinto 6 500 euroa. Lue lisää yhdistyksen jakamista William Thuring -palkinnoista täältä.

Edvard Richter -palkinto​

​

Edvard Gottlieb Richter (1880–1956) oli suomalainen taidehistorioitsija ja taidearvostelija. Suomen Taideyhdistys myöntää Richterin mukaan nimetyn palkinnon ansiokkaasta taidekirjasta tai -kirjoituksesta. Palkintosumma on 10 000 euroa. Edvard Richter -palkinto tuli vuonna 2018 vuosina 1984–2017 myönnetyn kirjallisuuspalkinnon tilalle. Palkinnossa keskitytään aikaisempaa enemmän kirjoittajiin ja laadukkaaseen taidekirjoittamiseen kaikilla julkaisualustoilla. Lue lisää yhdistyksen jakamista Edvard Richter -palkinnoista sekä aikaisemmin jaetuista kirjallisuuspalkinnoista täältä.

YHTEYS

Osoite

Siltasaarenkatu 4

Puhelin

(+358) 45 7731 4315

Vuonna 1846 perustettu Suomen Taideyhdistys tukee suomalaista kuvataidetta sekä edistää sen tuntemusta ja harrastusta. Yhdistys jakaa apurahoja ja palkintoja kuvataiteilijoille ja taidekirjoittajille, tuottaa näyttelyitä sekä arpoo vuosittain hankkimansa taideteokset jäsenten kesken.

Sähköposti