Paul Osipow

Helsingin Taidehalli 26.1.–24.3.2019

Suomen Taideyhdistyksen näyttely Helsingin Taidehallissa 26.1.–24.3.2019

Suomalaisen kuvataiteen keskeisiin maalareihin lukeutuvan Paul Osipowin laajassa retrospektiivisessä näyttelyssä nähdään vaikuttava poikkileikkaus taiteilijan tuotantoa. Jo varhain tehdyt ulkomaanmatkat Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin ovat vaikuttaneet merkittävästi taiteilijan tuotantoon, ja Osipow ammentaakin vahvasti taiteen historiasta, niin modernismista kuin antiikista. Taidehallissa avautuvassa näyttelyssä on nähtävillä taiteilijan geometrisiä ja vapaamuotoisia abstraktioita sekä figuratiivisia klassisia aiheita, kuten ruoka-asetelmia sekä naisfiguureja, 1960-luvulta tähän päivään.

Osipow valmistui vuonna 1962 Suomen taideakatemian koulusta. 1960-luvun lopulta lähtien taiteilija on osallistunut lukuisiin yksityis- ja ryhmänäyttelyihin niin Suomessa kuin ulkomailla, jonka lisäksi hänet tunnetaan myös taideinstituuteissa tekemästään opetustyöstä. Jo 60-vuotisen taiteilijauran tehneelle Osipowille on myönnetty useita palkintoja, kuten mm. Suomen Taideyhdistyksen Dukaattipalkinto vuonna 1966, valtion 15-vuotinen taiteilija-apuraha vuonna 1985 sekä prinssi Eugenin mitali vuonna 1989. Suomen Taideyhdistyksen tuottaman näyttelyn kuraattorina toimii galleristi Kari Kenetti.

Suomen Taideyhdistys julkaisee näyttelyn yhteydessä kirjan, joka esittelee laajasti Paul Osipowin tuotantoa. Julkaisuun ovat kirjoittaneet kuvataiteilija ja kuvataiteen tohtori Silja Rantanen sekä taidekriitikko, tietokirjailija ja kuraattori Timo Valjakka.

Liput: 12 € / 8 € / Museokortti / alle 18-vuotiaille vapaa pääsy
Vapaa pääsy Suomen Taideyhdistyksen jäsenille

Paul Osipow: Espressopannu, juureksia, 2003, öljy kankaalle, 80 x 120 cm. Kuva: Patrik Rastenberger