Pirkko Nukari: Varpuspöllö, 2008 (yksityiskohta)

Suomen Taideyhdistys myöntää vuosittain kolmetoista merkittävää taidepalkintoa. Tänä vuonna nuoren taiteilijan Dukaattipalkinnon sai taidemaalari Essi Kuokkanen ja varttuneen taiteilijan tunnustuspalkinnon kuvanveistäjä Pirkko Nukari. William Thuringin nimeä kantavat palkinnot osoitetaan 35–45-vuotiaille taiteilijoille. Thuring-pääpalkinnon sai kuvataiteilija Iiu Susiraja. Taidekirjoittajan Edvard Richter -palkinto annettiin FT Nina Kokkiselle teoksesta Totuudenetsijät: Esoteerinen henkisyys Akseli Gallen-Kallelan, Pekka Halosen ja Hugo Simbergin taiteessa (Vastapaino). Lisäksi Taideyhdistys jakoi apurahoja nuorille taiteilijoille ja taidekriitikoille. Palkintojen ja apurahojen yhteissumma oli 298 500 euroa.

DUKAATTIPALKINTO
Taidemaalari Essi Kuokkanen (s. 1991, Pieksämäki), Helsinki

Essi Kuokkasen taide on kuvakieleltään vahvaa ja omaperäistä sekä luonteeltaan hyvin itsenäistä ulkopuolisiin esikuviin tai taidevirtauksiin nojautumatta. Kuvat kertovat tarinaa, eivät kuvita sitä; pääosassa on maalaus, jonka oma kuvallinen ajattelu ja narratiivisuus ovat yhtä. Aiheet käsittelevät usein kipeitäkin asioita ihmisen osasta tässä maailmassa, mutta lempeydellä ja huumorilla. Vaikeat asiat loksahtavat maalauksen sisällä kohdalleen ja muuttuvat vähemmän ahdistaviksi. Lähtökohta on vakava, mutta kuvissa on hauskuutta ja iloa. Lopputulos on jotakin uutta.

Essi Kuokkanen viimeistelee maisteriopintojaan Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa. Hän on valmistunut kuvataiteen kandidaatiksi vuonna 2017. Kuokkasen teoksia on mm. Kiasmassa, valtion taideteostoimikunnan kokoelmassa sekä yksityiskokoelmissa.

Vuonna 1858 perustettu Dukaattipalkinto on Suomen vanhin taidepalkinto ja Taideyhdistyksen palkinnoista perinteikkäin. Se myönnetään erityisestä ansiosta nuorelle, enintään 35-vuotiaalle kuvataiteilijalle. Palkintosumma on 16 000 euroa. Lisää Dukaattipalkinnosta >

Essi Kuokkanen: I Like the Way It Stings, 2018

TUNNUSTUSPALKINTO
Kuvanveistäjä Pirkko Nukari (s. 1943, Helsinki), Helsinki

Pirkko Nukari työskentelee perinteisen plastisen kuvanveiston keinoin käyttäen materiaalinaan pronssia, mutta teosten teemat, kuten ihmisen ja luonnon välinen suhde, puhuttelevat vahvasti nykyhetkessä. Nukari tunnetaan etenkin herkistä lintuveistoksistaan, joissa on ilmavuutta ja keveyttä pronssin raskaudesta huolimatta. Vaikka teokset ovat usein pienikokoisia, ne luovat kuvanveistoksellisesti kiinnostavalla tavalla ympärilleen kokoaan suuremman tilan, johon linnun voisi odottaa pyrähtävän lentoon. Kriitikko Otso Kantokorven (1957–2018) mukaan Pirkko Nukari on vienyt klassista pronssiveistoa uusiin ulottuvuuksiin: ”Hänen käsissään raskas metalliseos kokee vakuuttavasti sen kaikista ihmeellisimmän muodonmuutoksen, joka kuvanveistoa parhaimmillaan leimaa: aine muuttuu aineettomaksi, raskas ja staattinen saavat kuvanveistäjän maagisen kosketuksen kautta aineettomia ulottuvuuksia.”

Pirkko Nukari on opiskellut Taideteollisessa oppilaitoksessa vuosina 1961–1966 ja valmistunut kuvaamataidon opettajalinjalta. Hän on toiminut opettajana Taideteollisessa oppilaitoksessa/korkeakoulussa vuosina 1966–1980 ja Taide-lehden päätoimittajana 1980–1984. Nukarilla on teoksia useissa kokoelmissa sekä lukuisia julkisia teoksia Suomessa ja ulkomailla. Hänelle on myönnetty Suomen Leijonan ritarikunnan Pro Finlandia -mitali vuonna 2017.

Tunnustuspalkinto myönnetään kunnianosoituksena merkittävästä elämäntyöstä taiteen parissa jo pitkään työskennelleelle taiteilijalle. Palkintosumma on 10 000 euroa. Lisää tunnustuspalkinnosta >

Pirkko Nukari: Varpuspöllö, 2008

WILLIAM THURING -PALKINNOT

William Thurings stiftelse on Suomen Taideyhdistyksen tärkein tukija. Vuosittain 35–45-vuotiaille kuvataiteilijoille jaettavat William Thuring -pääpalkinto ja yhdeksän nimikkopalkintoa sisältyvät Thuringin säätiön vuosittaiseen lahjoitukseen Suomen Taideyhdistykselle. Pääpalkinto on suuruudeltaan 14 000 euroa, nimikkopalkinto 6 500 euroa.

WILLIAM THURING -PÄÄPALKINTO
Kuvataiteilija Iiu Susiraja (s. 1975, Turku), Turku

Iiu Susirajan taide pohtii perinteisiä kauneusihanteita hellyttävällä, oudon absurdillakin huumorilla. Hänen teoksensa vaikuttavat vapauttavasti meidän kehokuvaamme ja rikkovat tabuja. Hän kuvaa usein omaa itseään, vaikka hänen teoksensa eivät olekaan perinteisiä omakuvia, vaan eräänlaisia performansseja kameralle. Susirajan taide tuo kiinnostavan lisänsä taidehistorian pitkään kehollisuuden kuvaamisen linjaan.

Iiu Susiraja opiskeli valokuvausta Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa 2012–2016. Hänen yksityisnäyttelynsä oli Kiasmassa vuonna 2019. Hänen taiteensa on saanut positiivisen vastaanoton New Yorkissa ja Los Angelesissa, joissa hän on pitänyt näyttelyt lähivuosina.

Iiu Susiraja: Lovely wife, 2018

WILLIAM THURING -NIMIKKOPALKINNOT

1. Erik Creutziger (s. 1982, Helsinki), Helsinki; maalaus
2. Eeva-Riitta Eerola (s. 1975, Siilinjärvi), Helsinki; maalaus
3. Ilmari Gryta (s. 1979, Kraśnik Lubelski, Puola), Tervakoski; kuvanveisto
4. Otto Karvonen (s. 1975, Helsinki), Helsinki; kuvanveisto, installaatio, performanssi
5. Anni Leppälä (s. 1981, Helsinki), Helsinki; valokuva
6. Tiia Matikainen (s. 1975, Kitee), Helsinki; kuvanveisto
7. Nina-Maria Oförsagd (s. 1975, Helsinki), Helsinki; mediataide
8. Eeva Peura (s. 1982, Orimattila), Helsinki; maalaus
9. Antti-Ville Reinikainen (s. 1980, Turku), Helsinki; kuvanveisto, maalaus, tilataide, installaatio

Lisää Thuring-palkinnoista >

EDVARD RICHTER -PALKINTO JA KUNNIAMAININNAT

Edvard Richter-palkinto myönnetään laadukkaasta taidekirjoittamisesta. Palkintosumma on 10 000 euroa. Tänä vuonna myönnettiin lisäksi kolme kunniamainintaa.

Vuoden 2019 Richter-palkintoa pohdittaessa lautakunta (arvostelija Sini Mononen, kuvataiteilija Johanna Lecklin ja arvostelija Asko Mäkelä puheenjohtajana) keskusteli kuvataiteesta kirjoittamisen tilasta. Vuosien ajan taiteilijoista on tehty hyvää taidehistoriallista perustutkimusta. Tutkimus on kuitenkin keskittynyt lähinnä elämäkerrallisiin teoksiin, joissa kuvaillaan taiteilijan elämänpolkua, mutta itse taiteen analysointi ja tulkinta jäävät vähemmälle huomiolle. Taiteen sisällön tarkastelua tarvitaan kuitenkin elämänkerrallisten teosten jatkotutkimuksen perustaksi. Harvemmin kuitenkaan on pystytty nostamaan jo hyvinkin tutkittujen taiteilijoiden tuotannosta uusia tai vähemmälle huomiolle jääneitä piirteitä. Tämän vuoden Richter-palkinnon saaja pystyy tähän.

Esoteerisuutta tai henkisyyttä on sivuttu aiheena useammassakin tämän ja lähivuosien taidehistoriallisessa tutkimuksessa. Suomessa tällaiselle tutkimukselle on perinteitä. Åbo Akademin professori Sixten Ringbomin tutkimus The Sounding Kosmos (1970) venäläisestä Wassily Kandinskystä on alan ehdoton kansainvälinen klassikko. Taidehallissakin 2014 esitelty ruotsalaisen Hilma af Klintin näyttely on nostanut ulkomailla kiinnostusta esoteerisuuteen, joka ilmenee yhä edelleen laajasti myös elokuvissa, kirjallisuudessa ja musiikissa.

RICHTER-PALKINNON SAA NINA KOKKINEN

Richter-palkinnon saa FT Nina Kokkinen (s. 1978) kirjallaan Totuudenetsijät: Esoteerinen henkisyys Akseli Gallen-Kallelan, Pekka Halosen ja Hugo Simbergin taiteessa. Taiteen maisteriksi Lapin yliopistosta valmistunut ja Turun yliopistossa uskontotieteestä aiemmin tänä vuonna väitellyt Kokkinen kirjoittaa erinomaisella kielellä puhkipohdituista taiteilijoista uudesta näkökulmasta ja tarkastelee monipuolisesti ja mukaansatempaavasti tunnettujen taiteilijoiden tuotannon sisältöä. Kirja on piristävä poikkeus henkilöhistoriaan painottuneen taidehistoriallisen taidekirjallisuuden joukossa. Tamperelaisen Vastapaino-kustantamon kirja on kieleltään ja aiheen kuljetukseltaan huolellista työtä. Totuudenetsijöissä laajan lähdeaineiston taitava hallinta yhdistyy näkemykselliseen analyysiin ja rikkaaseen kieleen. Kokkisen teos on erinomainen esimerkki siitä, kuinka taide- ja kulttuurihistoriallinen tutkimus voidaan tuoda elävästi, moniäänisesti ja innostavasti nykylukijaa lähelle. Kokkinen kuratoi tutkimuksensa perusteella myös viime keväänä Gallen-Kallelan Museossa esillä olleen Sielun silmä -näyttelyn. Palkintosumma on 10 000 euroa.

KUNNIAMAININNAT

Kunniamaininnan saa helsinkiläinen Pro Artibus -säätiön kuraattori FT Juha-Heikki Tihinen (s. 1973) hänen tavanomaista syvemmin taiteilijoita pohtivista esseistään näyttelyluetteloissa. Tihisen tekstien leimallisena piirteenä ovat viittaukset taidehistoriaan ja muihin taiteisiin, joita hän ajattelee käsittelemänsä taiteilijan tuotannossa olevan tematiikan kanssa. Tihinen on taitava esseisti, joka onnistuu tuomaan teksteissään yllättäviäkin näkökulmia yhteen luontevasti. Tihisen tekstit edustavatkin suomalaisen katalogiesseistiikan ehdotonta kärkeä. Lautakunta luki tänä vuonna Tihiseltä kaksi katalogiesseetä, ”Varjojen ja heijastusten maailmassa: Päivikki Kallion melankolisesta taiteesta (teoksessa Päivikki Kallio: Havaintojen näyttämöt, Parus Verus) sekä ”Susanne Gottbergin visuaalinen maailmankaikkeus” (teoksessa Susanne Gottberg: Kolmas tekijä, Parvs).

Toisen kunniamaininnan saa helsinkiläinen Seiskan pojat -verkkosivusto. Seiskan pojat (https://seiskanpojat.home.blog/) on dialogimuotoista taidekritiikkiä, jota kirjoittavat esitystaidekriitikko Matti Tuomela (s. 1990) ja esteetikko Petteri Enroth (s. 1985). Seiskan pojat vie kokeellisen dialogimuotoisen kritiikin pitkälle. Tuomelan ja Enrothin blogissaan julkaisemat keskustelut kulkevat nykytaiteesta elokuvaan ja oopperasta televisioon. Kirjoittajat onnistuvat vaikeassa: kepeyden, teoreettisen syvyyden ja henkilökohtaisen kokemuksen yhdistämisessä.

Kolmannen kunniamaininnan saa FT Harri Kalha (s. 1962) kirjasta Sukupuolen sotkijat: Queer-kuvastoa sadan vuoden takaa (Parvs). Kalha kirjoittaa samalla kujeilevalla ja ilakoivalla tyylillä kuin sukupuolisuudella leikittelevät postikortit 1900-luvun alkupuolelta aihettaan käsittelevät. Kalhan pitkään jatkunut postikortteja tutkiva projekti on tehnyt marginaalisesta taidehistoriallisesta tutkimuksesta suuren yleisön rakastamaa. Kalha herättää kirjoituksissaan yli sata vuotta vanhan perinteen eloon ja osoittaa, kuinka historian marginaaliset ilmiöt voivat olla yllättävän lähellä nykyihmistä.

Lisää Richter-palkinnosta >

NUORTEN TAITEILIJOIDEN APURAHAT

Kolmekymmentä nuorta taiteilijaa sai 6000 euron suuruisen apurahan. Hakemuksia tuli kaikkiaan 269 kpl. Apurahaa voivat hakea enintään 35-vuotiaat, ammattiin valmistuneet kuvataiteilijat.

1. Aatos Sampo (s. 1984, Helsinki), Helsinki; installaatio, kuvanveisto
2. Ala-Ruona Jyri (s. 1986, Tukholma), Helsinki; maalaus, kuvanveisto
3. Dahlberg Laura (s. 1991, Jyväskylä), Helsinki; installaatio, kuvanveisto
4. Elnyg Rag (s. 1993, Annecy, Ranska), Karjalohja; mediataide, performanssi
5. Haarla Siiri (s. 1986, Espoo), Helsinki; maalaus, teksti
6. Heikkilä Johannes (s. 1986, Rovaniemen mlk), Rovaniemi; puupiirros, maalaus
7. Humberg Paula (s. 1983, Jyväskylä), Jyväskylä; valokuva, biotaide
8. Hyvönen Joonas (s. 1990, Helsinki), Helsinki; mediataide, installaatio
9. Immonen Ida (s. 1992, Heinola), Oslo; tekstiilitaide, kuvanveisto
10. Javits Alisa (s. 1984, Pietari), Helsinki; video, mediataide
11. Kopkina Natalia (s. 1984, Leningrad), Helsinki; valokuva, teksti
12. Korpijaakko Kastehelmi (s. 1984, Lohja), Helsinki; valokuva, installaatio
13. Kumpulainen Ville (s. 1988, Rovaniemi), Helsinki; valokuva, installaatio
14. Liesinen Peetu (s. 1988, Tenhola), Helsinki; maalaus, kuvanveisto
15. Lintunen Aino (s. 1990, Jyväskylä), Helsinki; maalaus, kuvanveisto
16. Luiro Markus (s. 1985, Rovaniemi), Pori; piirustus, maalaus
17. Peura Emma (s. 1988, Kauhava), Helsinki; taidegrafiikka, mediataide
18. Pääkkönen Maria (s. 1988, Riihimäki), Helsinki; piirustus, installaatio
19. Råst Hanna (s. 1986, Saarijärvi), Helsinki; valokuva, video
20. Saarekas Tuuli (s. 1988, Helsinki), Helsinki; kuvanveisto, installaatio
21. Sedlerova-Villanen Kristina (s. 1987, Kohtla-Järve, Viro), Helsinki; installaatio, kuvanveisto
22. Siri Marianne (s. 1985, Inari), Lahti; kuvanveisto, installaatio
23. van Son Marloes (s. 1991, Amsterdam), Helsinki; ääni, kuvanveisto
24. Strömberg Astrid (s. 1990, Helsinki), Helsinki; maalaus, installaatio
25. Sysi Suvi (s. 1990, Nilsiä), Helsinki; installaatio
26. Torikka Iina (s. 1985, Joensuu), Kotka; maalaus
27. Valja Pinja (s. 1984, Espoo), Helsinki; video, mediataide
28. Valkonen Iida (s. 1989, Helsinki), Helsinki; piirustus, installaatio
29. Wiking Kristin (s. 1987, Gävle), Helsinki; kuvanveisto, installaatio
30. Välikangas Ville (s. 1983, Kirkkonummi), Kerava; maalaus

Lisää nuorten taiteilijoiden apurahasta >

Suvi Sysi: GLEAM, 2016

EDVARD RICHTER -APURAHAT

Taidekriitikoille suunnatut matka-apurahat jaettiin tänä vuonna yhdentoista arvostelijan kesken. Apurahojen yhteissumma oli 10 000 euroa.

1. Karhunen Saara (s. 1983), Helsinki / 400 € / Riikan nykytaidebiennaali RIBOCA
2. Kuumola Leena (s. 1958), Helsinki / 800 € / Tallinna
3. Laaksonen Esa (s. 1956), Helsinki / 800 € / Venetsian arkkitehtuuribiennaali
4. Mäki Mikko (s. 1978), Helsinki / 1 400 € / São Paulon biennaali
5. Pasanen Anu (s. 1983), Turku / 1 200 € / Keski-Eurooppa, mm. Berliinin biennaali
6. Poutiainen Viivi (s. 1984), Helsinki / 1 100 € / Manifesta-biennaali, Marseille
7. Ryynänen Max (s. 1972), Helsinki / 900 € / Sharjahin biennaali, Koch, Intia
8. Rönkkö Jaakko (s. 1947), Helsinki / 900 € / Pietari
9. Rönkä Eeva (s. 1982), Helsinki / 800 € / Kunstenfestivaldesarts-festivaali, Bryssel
10. Sandell Valter (s. 1990), Helsinki / 800 € / Paris Photo
11. Sorjonen Olli (s. 1981), Joensuu / 900 € / Pietari

Lisää Richter-apurahoista >

SUOMEN TAIDEYHDISTYKSESTÄ

Vuonna 1846 perustetun Suomen Taideyhdistyksen tarkoituksena on suomalaisen kuvataiteen tukeminen sekä sen tuntemuksen ja harrastuksen edistäminen. Yhdistys pyrkii ensisijaisesti tukemaan nuoria ja lahjakkaita, uransa alussa olevia kuvataiteilijoita. Yhdistys järjestää vuosittain yhden suomalaista taidetta esittelevän näyttelyn Helsingin Taidehallissa, tuottaa tapahtumia sekä julkaisee taidekirjallisuutta näyttelyihinsä liittyen. Vuosittain jaettavista palkinnoista ja apurahoista päättää Suomen Taideyhdistyksen johtokunta lautakuntien ehdotusten pohjalta.

Dukaatti- ja tunnustuspalkinnosta sekä nuorten taiteilijoiden apurahoista ehdotuksen tekee apuraha- ja palkintolautakunta: kuvataiteilija Antti Tanttu (pj.), kuvataiteilija Heini Aho, kuvataiteilija Susanne Gottberg, tutkija, taidehistorioitsija Hanna Johansson ja FM Pessi Rautio.

Edvard Richter -palkinnosta ja -apurahoista ehdotuksen tekee kirjallisuuslautakunta: arvostelija Asko Mäkelä (pj.), kuvataiteilija Johanna Lecklin ja arvostelija Sini Mononen.

William Thuring -palkinnoista ehdotuksen tekevät yhdistyksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja.

Lisätietoja: info-at-suomentaideyhdistys.fi, +358 45 7731 4315