Anu_Tuominen_Oikeita_väriympyröitä_web Anu Tuominen: Oikeita väriympyröitä (installaatio 2010, WAM, Turku)

Anu Tuominen: I morgon är i dag i går

Helsingin Taidehalli 18.1.–1.3.2020

Finska Konstföreningen producerar Anu Tuominens (f. 1961) utställning som presenterar nya verk vid sidan om konstnärens populära klassiker. Tuominen hör till den inhemska hantverkskonstens topp och är känd för att väcka använda föremål, ofta hittade på loppmarknader, till liv. Hennes verk bygger på visuella idéer. Konstnären leker med bekanta vardagliga föremåls, som grytlappars, knappars och färgpennors former och förenar dem med tankar och ord. Tuominen skapar sina verk som om hon skulle skapa ett nytt språk eller en ny logik, som väcker nya associationer och uppslag i betraktarens tankevärld.

Anu Tuominen utexaminerades från Bildkonstakademien år 1995. Dessutom har hon en examen från Konstindustriella högskolans linje för inredningsarkitektur och möbeldesign. Tuominen belönades med Ars Fennica –priset 2003. Hon har ställt ut flitigt såväl i hemlandet som utomlands.

Helsingfors Konsthall 18.1–1.3.2020
Inträde: 14/8 €